Historisk overblik
Historie, 5.klasse

Historisk overblik

Dagsorden

Baggrund

Vi skal i gang med et gruppearbejde, formålet med opgaven er at give os et overblik over de emner vi har arbejdet med indtil nu. I skal kunne placere forskellige historiske perioder i forhold til hinanden.

Målsætning

  • Du skal kunne placere de forskellige perioder vi har arbejdet med i forhold til hinanden
  • Du skal kunne komme med begrundelser for hvorfor perioderne er inddelt på den måde de er
  • Du skal kende til mindst en central begivenhed for hver enkel periode

Opdeling

Opgaven er delt ind i følgende dele

  1. Hvad ved vi allerede?
  2. Samarbejde
  3. Læsning/baggrundsviden
  4. Fremlæggelser og vendespil
  5. Fremlæggelse for klassen
  6. Vendespil
  7. Arbejde med ens egen Tikitoki
  8. Evaluering

Hvad ved vi allerede?

I skal hver især lave en liste med så mange emner som du kan huske at vi har arbejdet med i historie, du må gerne skrive stikord til hvert emne. Opgaven skal afleveres på Classroom.

Fordeling af emner

  • Hvilke emner har vi arbejdet med?
  • Hvem skriver om hvad?

Samarbejde

I skal starte med at lave et google-docs dokument som I deler med hinanden. I dette dokument skal I skrive noter, årstal og sætte billeder ind om de emner I skriver om.

Læsning/baggrundsviden

I skal I gruppen finde oplysninger om jeres emne, brug http://www.historiefaget.dk, http://danmarkshistorien.dk, https://historie.fagportal.alinea.dk/3-4-klasse/3916 brug også de bøger der ligger i klassen.

Fremlæggelse

I jeres gruppe skal I lave en præsentation.

Fremlægggelsen skal højst vare 4 min. Det er defor vigtigt at I kun vælger at tage det vigtigste med i jeres fremlægggelse. I skal bruge jeres noter som støtte under fremlæggelsen.

Vi går kronologisk frem, så vi starter med:

Jægerstenalder

Vendespil

I skal lave tre x 2 kort til et fælles vendespil. På kortene kan der fx være årstal og så jeres periode.

Arbejde med egen tikitoki

  • Slut og start tidspunkt
  • Centrale opfindelse/hvad der skete af nyt
  • Hvis der er kendte personer, så skal de med på
  • Et kort resume af hvad der skete i perioden

Evalueringen

Skriftlig evaluering

I skal lave en liste som den I gjorde i starten af emnet, hvor I hver især skriver så mange ting ned om jeres emner som I kan. Når I har gjort det, så læs den det I skrev til at starte med. Ligger på classroom.

Mundtlig evaluering

  • Hvad har fungeret godt?
  • Hvad fungeret mindre godt?
  • Hvis I skulle have lært mere igennem forløbet hvad skulle så have været anderledes?
  • Hvad bør laves om til næste gang jeg skal have et lignende forløb?