Fordærv

Fordærv

Mål og begreber

  • Eleven kan undersøge mikroorganismer
  • Eleven kan undersøge mikroorganismer ud fra biologisk materiale
  • Eleven har viden om mikroorganismers betydning i forhold til mennesker og økosystemer
  • Eleven har viden om mikroorganismers vækst og vækstbetingelser

Hvor er skolens klammeste sted?

  • Find jeres petriskåle
  • Udfyld resten af forsøgsarket

Kåringen/opsamlingen tager vi på klassen!

Spredningsveje 1/2

Hvordan spredes bakterier?

  • Dråbeinfektion:

    • Nys, kys og håndtryk
  • Berøring:

    • Fx. seksuelt overførte sygdomme

Spredningsveje 2/2

Hvordan spredes bakterier?

  • Bakterier i:

    • støv
    • vand
    • fødevarer
  • Dyr spreder smitte:

    • Rotter
    • Malariamyg

Introduktion til dagens forsøg

Vigtigt for i dag

  • Husk sikkerhedsreglerne side 60
  • For din egen skyld
  • ...og for forsøget!

Ekstra Sikkerhed!

Vi arbejder med kogende vand, så der er ingen løb eller leg i lokalet!

Bakterieforsøg

I skal i dag lave et af forsøgene:

  • Levende bakterier
  • Bananasplit

I grupperne fra sidst:

  • Læs forsøget godt igennem (alle læser!)
  • Find de ting I har brug for (Husk labels til glassene)
  • Gennemfør forsøget

Ekstra opgave:

  • Hvordan sikrer vi at vores kan holde sig og at der ikke kommer bakterier i kontakt med maden?

Mikroorganismer på arbejde

Ud fra side 70-72, besvar følgende spørgsmål:

  • Hvor og hvordan bruger vi mennesker mikroorganismer henne?
  • Hvilke organismer bruger vi til hvad?

Ekstraopgave

Lav 10 gode hygiejneråd

Lektier

Læs side 74 - 77 og 80-81

Lektier