Mad og fordøjelse

Mad og fordøjelse

Mål og begreber

  • Eleven kan kommunikere om naturfag ved brug af egnede medier
  • Eleven har viden om sammenhænge mellem sundhed, livsstil og levevilkår
  • Eleven kan undersøge sundhedsmæssige sammenhænge mellem krop, kost og motion, herunder med digitale redskaber
  • Eleven har viden om menneskets bevægeapparat, organsystemer og regulering af kroppens indre miljø
  • Eleven har viden om kroppens næringsbehov og energiomsætning
  • Eleven kan undersøge fødens sammensætning og energiindhold, herunder med digitale databaser

Hvorfor spiser vi?
Hvad vil det sige at noget mad er sundt?
Hvad vil det sige at være sund?

Mad

  • Fedt:
    • Energi
    • Byggesten
  • Protein:
    • Byggesten
    • Enerig
  • Kulhydrater:
    • Energi
  • Vitaminer/Mineraler:
    • Byggesten

Varedeklarationer

  1. Hvad bør man være opmærksom på når man læser en varedeklaration/skal til at købe mad?
  2. http://varefakta.dk: Gennemgang af en færdig varedeklaration – kort version (PDF)
  3. Prøv at sammenligne:
    1. Mælk og kakoamælk
    2. Frysepizza og rugbrød
  4. Hvordan kan en dags sund mad se ud?

Drenge i 7.kl har brug for ca. 11.000 kj/dag og piger har brug for ca. 9.000 kj/dag.

Fordøjelsessystemet

Madens vej

  1. Læs s.12-15 i "Ny biologi 2" og brug også siderne 64-67 i "Ind i biologien 7. klasse"
  2. Start med at tegne de enkelte dele af fordøjelsessystemet ind på den figur som I har fået udleveret
  3. Skriv delenes navne på
  4. Lav en beskrivelse af hvad der sker med maden fra den kommer ind i munden til den er færdigfordøjet.

Opgaver: arbejd med opgaverne i kompendiet der passer til mad og fordøjelse