Blod og kredsløb

Blod og kredsløb

Mål og begreber

Fællesmål

  • Eleven har viden om kroppens næringsbehov og energiomsætning
  • Eleven har viden om menneskets bevægeapparat, organsystemer og regulering af kroppens indre miljø
  • Eleven kan undersøge bevægeapparat, organer og organsystemer ud fra biologisk materiale
  • Eleven kan med modeller forklare funktionen af og sammenhængen mellem skelet, muskler, sanser og nervesystem

Faglige begreber

  • Blod:
    • Indhold
    • Funktion
  • Hjerte
  • Blodets kredsløb
  • Lunger

Muskler og skelettet

Hvad er formålet med at have blod i kroppen?

Indhold og funktion

Blodvæske

  • Næringsstoffer:
    • Fedtsyre
    • Glukose
    • Aminosyre
  • Affaldsstoffer:
    • Affaldstoffer fra celler
    • Hormoner
    • Antistoffer
  • Varme

Blodlegemer

  • Røde:
    • Transport af ilt
  • Hvide
    • Immunforsvar
  • Blodplader
    • Får blodet til at størkne

Hjertet

  • 1: Højre forkammer.
  • 2: Venstre forkammer.
  • 3: Øvre hulvene.
  • 4: Hovedpulsåren.
  • 5: Lungearterien.
  • 6: Lungevener.
  • 7: Mitral-klapperne.
  • 8: Aorta-klapperne.
  • 9: Venstre hjertekammer.
  • 10: Højre hjertekammer.
  • 11: Nedre hulvene.
Heart numlabels

Blodets kredsløb 1/2

Blodets kredsløb 2/2

Illu pulmonary circuit.jpg
"Illu pulmonary circuit". Licensed under Public Domain via Wikimedia Commons.

Lunger/vejrtrækning

Thorax Lung 3d from ct scans
  • Areal: 75-80m2
  • Sørger for ilt til blodet
  • Sørger for at vi kan komme af med CO2
  • Animation
Diafragma ademhaling

Den laveste og højeste puls

  1. Find en makker
  2. I skal skiftes til at finde pulsen på hinanden, spørg om hjælp hvis det er nødvendigt
  3. Sid nu stille i et minut, tag tid.
  4. I skal nu skiftes til at tage pulsen på hinanden. Tæl pulsen i 30s. (mål tiden) og gang pulsslagene med 2.
  5. Skriv nu pulsen op på tavlen (I behøver ikke skrive navn)
  6. Gentag hvor i stedet for at sidde stille et minut løber så hurtigt I kan ude i skolegården i et minut.

Arbejd med opgaverne der passer til side 16-19