Årsplan: 9kl. Samfundsfag, 2014/15
Baggrund
Udgangspunktet for undervisningen i samfundsfag er Fælles Mål, Faghæfte 5. Se følgende link for fagets Fælles mål.
Undervisningens udformning
I samfundsfagsundervisningen på 9. årgang tager vi udgangspunkt i bøgerne Projekt samfundsfag og - Samfundsstudier, derudover suppleres undervisningen af hjemmesiderne http://samfundsfag.gyldendal.dk og samfundsfaget.dk. Udover disse materialer vil der i undervisningen blive brugt materialer fra hjemmesider, aviser, tv og andre medier.
Undervisningen vil som på 8. årgang starte op med et elevoplæg om et aktuelt emne eller andet samfundsrelevant som eleven selv vælger. Efter oplægget vil der være en kort diskussionsrunde ud fra spørgsmål som eleven selv laver. Alle elever vil i løbet af de to år samfundsfagsundervisningen løber, minimum komme til at holde to oplæg.
Da aktuelle nyhedshistorier er en central af faget, vil vi løbende se nyhedsudsendelse, læse aviser og lignende. Dernæst kan planen for undervisningen ændre sig, hvis fx der dukker et folketingsvalg op eller lignende.
Arbejdsformerne i samfundsfag består af en blanding af:
- Elevoplæg
- Læreroplæg
- Gruppeopgaver
- Fremlæggelser
- Klasseundervisning
I en typisk dobbeltlektion vil flere af undervisningsformerne indgå og kun i forbindelse med fx. økonomi og ideologierne vil der være længerevarende læreroplæg. Dette sker på baggrund i en tanke om, at elevernes udbytte både rent fagligt, men også i forhold til deres mundtlige og skriftlige evner højnes af deres deltagelse i undervisningen.
Som evaluering af såvel elever som undervisning vil skriftlige opgaver, evalueringsark og mundtlige fremlæggelser blive brugt. Derudover vil vi løbende på klassen udbygge et fælles mindmap over faget på: http://www.mindmeister.com/
På 9. årgang vil vi desuden arbejde fremadrettet mod en eventuelt afgangsprøve og arbejdet med kilder og prøvespørgsmål vil løbende blive lagt ind i undervisningen henover året.
Oversigt
Oversigt over de emner som vi kommer til at arbejde med i løbet af undervisningen i samfundsfag på 9. årgang.
Tid | Emne | Materiale | Arbejdsform |
---|---|---|---|
August | Israel/Palæstina | Mit land Zion | Tavle/gruppe |
Forstå Gaza-konflikten på fem minutter | |||
Livet i Gaza | |||
Konflikter: Palæstina | |||
September | Miljøpolitik | PS10 | Gruppearbejde |
Oktober | Økonomi/ideologier | PS4 | Tavle/individuelt |
November | Terrorisme | IISB7 | Tavle/individuelt |
November | Internationale organisationer | IISA6 | Tavle/gruppe |
http://nato.int/ | |||
December | Mundtlig fremstilling | PS: s.44-51 | Tavle |
Gruppe/Taler | |||
Januar | Velfærdsstat(er) | samfundsfag.gyldendal.dk | Tavle/gruppe |
samfundsfaget.dk | |||
Januar | Erhvervslivet i Danmark | samfundsfag.gyldendal.dk | Tavle/gruppe |
samfundsfaget.dk | |||
Februar | Repetition | PS, SS, IISA, IISB | Læreroplæg |
Materialer
Bøger
Projekt Samfundsfag (PS):
- Kapitel 2 Grundloven
- Kapitel 4 Politiske mål og midler
- Kapitel 9 Danmark og Verden
- Kapitel 10 Miljøpolitik
Ind i samfundsfaget A (IISA):
- Kapitel 6: Internationale Organisationer
Ind i samfundsfaget B (IISB):
- Kapitel 7: Terrorisme
Film medier og udsendelser
- TV-avisen (DR)
- Radioavisen (DR)
- P1: Om Putins Valdai-tale, tværfagligt med historie: http://www.dr.dk/radio/ondemand/p1/orientering-723#!/01:01:00
- Filmklip fra folketingets hjemmeside
- Mit land Zion
Artikler
- "Konflikter: Palæstina". Fra: http://www.globalis.dk/Konflikter/Palaestina
- "BAGGRUND Forstå Gaza-konflikten på fem minutter". Fra: http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2014/07/15/113640.htm#
- "Livet i Gaza". Fra http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2014/07/18/165818.htm
- Statsminister Helle Thorning-Schmidts nytårstale den 1. januar 2015: http://www.stm.dk/_p_14102.html
- "Den fortvivlede overfaldsmand". Information, d. 17/2 - 2015.
- "Terrorangrebet". Information, d. 16/2 - 2015.
- "De tikkende bomber". Ekstra Bladet, d. 16/2 - 2015.
WWW/tjenester
Copyright
© 2015 Mikkel Kristiansen.
Dette værk er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-DelPåSammeVilkår 2.5 Danmark Licens