Indhold
Årsplan: 5. kl Natur og teknologi, 2018/19
Baggrund, mål og evaluering
Udgangspunkt og mål for undervisningen i Natur/teknologi er Fælles Mål
Følgende er kompetencemålene efter 6. klassetrin i faget Natur/teknologi:
- Undersøgelser: Eleven kan designe undersøgelser på baggrund af begyndende hypotesedannelse
- Modellering: Eleven kan designe enkle modeller
- Perspektivering: Eleven kan perspektivere natur/teknologi til omverdenen og aktuelle hændelser
- Kommunikation: Eleven kan kommunikere om natur og teknologi
Undervisningen tilrettelægges derfor for at kunne opfylde ovenstående mål. Udfor de enkelte emner i årsplanen fremgår det hvilke kompetencemål der er i fokus. Dernæst er det vist hvilke færdigheds- og vidensområder der arbejdes inden for og hvilke færdigheds- og vidensmål der arbejdes hen imod. Alle færdigheds- og vidensområder fremgår ikke af oversigten over årsplanens emner, men indgå i planen for enkelte emner. Ligeledes vil der i forbindelse med de enkelte forløb blive opstillet elevnære mål ud fra årsplanen og dermed de Forenklede Fællesmål.
Undervisningens udformning
Undervisningens udformning tager udgangspunkt i fagets fagformål, (mine fremhævelser):
Fagformål
Eleverne skal i faget natur/teknologi udvikle naturfaglige kompetencer og dermed opnå indblik i, hvordan naturfag bidrager til vores forståelse af verden. Eleverne skal i natur/teknologi tilegne sig færdigheder og viden om vigtige fænomener og sammenhænge samt udvikle tanker, sprog og begreber om natur og teknologi, som har værdi i det daglige liv.
Stk. 2. Elevernes læring skal i vidt omfang bygge på deres egne oplevelser, erfaringer, iagttagelser og undersøgelser, som skal medvirke til, at de udvikler praktiske færdigheder, kreativitet og evne til samarbejde. Elevernes glæde ved at beskæftige sig med natur, teknologi, livsbetingelser og levevilkår samt deres lyst til at stille spørgsmål og lave undersøgelser både inde og ude skal vedligeholdes og fremmes.
Stk. 3. Eleverne skal udvikle forståelse af samspillet mellem menneske og natur i deres eget og fremmede samfund samt ansvarlighed over for miljøet som baggrund for engagement og handling i forhold til en bæredygtig udvikling. Eleverne skal gennem faget udvikle interesse for naturfag og teknologi samt naturfaglige kompetencer som grundlag for det videre arbejde med fagene biologi, fysik, kemi og geografi.
Undervisningen vil derfor i vid udstrækning blive bygget op om en praktisk del, hvor eleverne er aktivt deltagende og undersøgende. Selvom årets emner som udgangspunkt ligger fast er det en central del af faget at elevernes kreativitet og nysgerrighed styrkes, derfor der under de enkelte emner være mulighed for at eleverne kan påvirke undervisningen, fx i forbindelse med valg af forsøg og arbejdsform.
Oplæggene der bliver brugt i undervisningen vil løbende blive lagt på mkuv.dk.
Oversigt
Følgende er en oversigt over de emner og færdigheds- og vidensområder vi arbejder indenfor i løbet af året. Udfor det enkelte emne er der opstillet læringsmål i stikordsform, de er ikke udtømmende, men er tænkt som en ledetråd i forhold til emnets indhold. I takt med at de enkelte emner bliver udfærdiget vil der blive linket til dem fra årsplanen, her i vil der være en mere detaljeret gennemgang/illustration over hvilke færdigheds og vidensmål der arbejdes med. Selve tidsplanen vejledende og kan forventes at varierer en del, bl.a. skal tages højde for eleverne engagement og læring.
Oversigt | |
---|---|
Emne | Krop og kost |
Tid | August-september |
Færdigheds- og vidensområder | Mennesket, undersøgelse, modellering |
Materialer | Krop, kost og kondi |
Vores fantastiske krop (4) | |
Body bio (12) | |
Emne | Klima og vedvarende energi |
Tid | September-oktober |
Læringsmål | Stof og kredsløb, perspektivering, teknologi og ressourcer |
Materialer | KlimaNørd (bog) |
KlimaNørd (Udsendelse) | |
Emne | Byg en by |
Tid | November-december |
Færdigheds- og vidensområder | Teknologi og ressourcer, Modellering i naturfag, Stof og energi |
Materialer | http://www.fjernvarmeskolen.dk/Forside.431.aspx |
https://www.affald.dk/da/ | |
http://www.vandetsvej.dk | |
Emne | Vand og kemi |
Tid | Januar-Februar |
Færdigheds- og vidensområder | Stof og energi. Natur og miljø. Modellering i naturfag. |
Materialer | http://www.hannashus.dk/ |
http://ntsnet.dk/tildinundervisning/vandets-kredsløb | |
http://www.vandetsvej.dk | |
Emne | Verdens lande |
Tid | Marts-april |
Færdigheds- og vidensområder | Kort og forvaltning. Mennesket på Jorden og i verden |
Materialer | Globalis.dk. Atlas |
Emne | Søen |
Tid | Maj-juni |
Færdigheds- og vidensområder | Stof og energi. Natur og miljø. Modellering i naturfag. |
Materialer | skoven-i-skolen.dk/natur-og-teknik/ferskvand-undersøg-livet-i-sø-og-å |
http://ntsnet.dk/tildinundervisning/s%C3%B8ens-biotop | |
http://www.vandtjek.dk/ | |
Søens biotop | |
Spillet om søen |
Materialer
Følgende er en oversigt over de materialer der forventes at blive brugt undervisningen. Oversigten vil løbende blive ajourført.
Bøger
- KlimaNørd af Mette Damgaard-Sørensen m.fl. Se http://skolekontakten.dk/materialer/klimanoerd
- Krop, kost og kondi af Bering, Peter
Udsendelser
- KlimaNørd (forskellige afsnit)
- Vores planet: ferskvand
- Vores fantastiske krop (4)
Internettjenester
- Naturogteknikfaget.dk
- Globalis.dk
- clioonline.dk
-
- Padlet
- Mindmeister
Se desuden de enkelte emner i årsplanen for hvad der tænkes arbejdet med af internet-ressourcer.
Copyright
© 2018 Mikkel Kristiansen.
Dette værk er under en Creative Commons Navngivelse 4.0 International licens. Besøg http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ for at se en kopi af licensen.