Indhold
Årsplan: 4. kl Natur og teknologi, 2020/21
Baggrund, mål og evaluering
Udgangspunkt og mål for undervisningen i Natur/teknologi er Fælles Mål
Følgende er kompetencemålene efter 4. klassetrin i faget Natur/teknologi:
- Undersøgelser: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger
- Modellering: Eleven kan anvende modeller med stigende abstraktionsgrad
- Perspektivering: Eleven kan relatere natur og teknologi til andre kontekster
- Kommunikation: Eleven kan beskrive enkle naturfaglige og teknologiske problemstillingen
Undervisningen tilrettelægges derfor for at kunne opfylde ovenstående mål. Udfor de enkelte emner i årsplanen fremgår det hvilke kompetencemål der er i fokus. Dernæst er det vist hvilke færdigheds- og vidensområder der arbejdes inden for og hvilke færdigheds- og vidensmål der arbejdes hen imod. Alle færdigheds- og vidensområder fremgår ikke af oversigten over årsplanens emner, men indgå i planen for enkelte emner. Ligeledes vil der i forbindelse med de enkelte forløb blive opstillet elevnære mål ud fra årsplanen og dermed de Forenklede Fællesmål.
Undervisningens udformning
Undervisningens udformning tager udgangspunkt i fagets fagformål, (mine fremhævelser):
Fagformål
Eleverne skal i faget natur/teknologi udvikle naturfaglige kompetencer og dermed opnå indblik i, hvordan naturfag bidrager til vores forståelse af verden. Eleverne skal i natur/teknologi tilegne sig færdigheder og viden om vigtige fænomener og sammenhænge samt udvikle tanker, sprog og begreber om natur og teknologi, som har værdi i det daglige liv.
Stk. 2. Elevernes læring skal i vidt omfang bygge på deres egne oplevelser, erfaringer, iagttagelser og undersøgelser, som skal medvirke til, at de udvikler praktiske færdigheder, kreativitet og evne til samarbejde. Elevernes glæde ved at beskæftige sig med natur, teknologi, livsbetingelser og levevilkår samt deres lyst til at stille spørgsmål og lave undersøgelser både inde og ude skal vedligeholdes og fremmes.
Stk. 3. Eleverne skal udvikle forståelse af samspillet mellem menneske og natur i deres eget og fremmede samfund samt ansvarlighed over for miljøet som baggrund for engagement og handling i forhold til en bæredygtig udvikling. Eleverne skal gennem faget udvikle interesse for naturfag og teknologi samt naturfaglige kompetencer som grundlag for det videre arbejde med fagene biologi, fysik, kemi og geografi.
Undervisningen vil derfor i vid udstrækning blive bygget op om en praktisk del, hvor eleverne er aktivt deltagende og undersøgende. Selvom årets emner som udgangspunkt ligger fast er det en central del af faget at elevernes kreativitet og nysgerrighed styrkes, derfor der under de enkelte emner være mulighed for at eleverne kan påvirke undervisningen, fx i forbindelse med valg af forsøg og arbejdsform.
Natur/teknologi undervisningen består af tre ugentlige lektioner hvad der giver mulighed for at vi bruger to af de ugentlige lektioner på praktisk arbejde og en time på baggrundsviden og læsning. I undervisningen vil eleverne arbejde afvekslende, der vil både være individuelle opgaver, makkerpar opgaver og gruppearbejde. Ligesom vi i perioder, særligt i forbindelse med emnet "Rumrejsen", vil kæde de enkelte gruppes arbejde sammen til et større hele.
Oplæggene der bliver brugt i undervisningen vil løbende blive lagt på mkuv.dk.
Oversigt
Følgende er en oversigt over de emner og færdigheds- og vidensområder vi arbejder indenfor i løbet af året. Udfor det enkelte emne er der opstillet læringsmål i stikordsform, de er ikke udtømmende, men er tænkt som en ledetråd i forhold til emnets indhold. I takt med at de enkelte emner bliver udfærdiget vil der blive linket til dem fra årsplanen, her i vil der være en mere detaljeret gennemgang/illustration over hvilke færdigheds og vidensmål der arbejdes med. Selve tidsplanen vejledende og kan forventes at varierer en del, bl.a. skal tages højde for eleverne engagement og læring.
Året i oversigt | |
---|---|
Emne | Evolution |
Tid | August-september |
Færdigheds- og vidensområder | Naturen lokalt og globalt |
Læringsmål | Tilpasning, evolution, levesteder, livsbetingelser, klassifikation |
Materialer | Charles Darwin - evolutionsteoriens fader, naturporten.dk, Galapagos |
Emne | Kroppen |
Tid | Oktober-november |
Færdigheds- og vidensområder | Mennesket |
Læringsmål | Kroppens indre og ydre opbygning, livstil, blodkredsløb, modeller |
Materialer | Krop, kost og kondi, Din fantastiske krop |
Emne | Rumrejsen |
Tid | December-januar-februar |
Færdigheds- og vidensområder | jorden og solsystemet, teknologi og ressourcer, modellering |
Læringsmål | Solsystemets opbygning, planeter, designe, moddeller |
Materialer | rummet.dk, Vores nye solsystem, Planeterne |
Emne | Vejr og klima |
Tidsplanen | Marts |
Færdigheds- og vidensområder | Vand, luft og vejr |
Læringsmål | Vejrudsigt, modeller, formidling af data |
Materialer | Vand, luft og vejr |
Emne | Mennesker og robotter |
Tid | April |
Færdigheds - og vidensområder | Teknologi og ressourcer, Modellering i naturfag, Undersøgelser i naturfag |
Læringsmål | Elektriske kredsløb, designe, modeller, identificere materialer |
Materialer | Mennesker og robotter |
Emne | Hvordan ved vi at noget er rigtigt? |
Tid | maj-juni |
Færdigheds- og vidensområder | Perspektivering i naturfag, undersøgelse i naturfag |
Læringsmål | Tilpasning, evolution, levesteder, livsbetingelser, klassifikation |
Materialer | Naturvidenskab |
Materialer
Følgende er en oversigt over de materialer der forventes at blive brugt undervisningen. Oversigten vil løbende blive ajourført.
Bøger
- Krop, kost og kondi af Peter Bering
- Naturvidenskab af Lars Thomas
- Vejr af Peter Bering
- Vores nye solsystem/
Udsendelser
- Evolution/Galapagos
- Mars
WWW
- Naturogteknikfaget.dk:
- Skoletube.dk:
- Padlet
- Mindmeister
Copyright
© 2020 Mikkel Kristiansen.
Dette værk er under en Creative Commons Navngivelse 4.0 International licens. Besøg http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ for at se en kopi af licensen.