Årsplan: 3kl, Natur/teknologi skoleåret: 2015/16

Baggrund, mål og evaluering

Udgangspunkt og mål for undervisningen i Natur/teknologi er Fælles Mål

Følgende er kompetencemålene efter 4. klassetrin i faget Natur/teknologi:

Undervisningen tilrettelægges derfor for at kunne opfylde ovenstående mål. Udfor de enkelte emner i årsplanen fremgår det hvilke kompetencemål der er i fokus. Dernæst er det vist hvilke færdigheds- og vidensområder der arbejdes inden for og hvilke færdigheds- og vidensmål der arbejdes hen imod. Alle færdigheds- og vidensområder fremgår ikke af oversigten over årsplanens emner, men indgå i planen for enkelte emner.

Undervisningens udformning

Undervisningens udformning tager udgangspunkt i fagets fagformål, (mine fremhævelser):

Fagformål

Eleverne skal i faget natur/teknologi udvikle naturfaglige kompetencer og dermed opnå indblik i, hvordan naturfag bidrager til vores forståelse af verden. Eleverne skal i natur/teknologi tilegne sig færdigheder og viden om vigtige fænomener og sammenhænge samt udvikle tanker, sprog og begreber om natur og teknologi, som har værdi i det daglige liv.

Stk. 2. Elevernes læring skal i vidt omfang bygge på deres egne oplevelser, erfaringer, iagttagelser og undersøgelser, som skal medvirke til, at de udvikler praktiske færdigheder, kreativitet og evne til samarbejde. Elevernes glæde ved at beskæftige sig med natur, teknologi, livsbetingelser og levevilkår samt deres lyst til at stille spørgsmål og lave undersøgelser både inde og ude skal vedligeholdes og fremmes.

Stk. 3. Eleverne skal udvikle forståelse af samspillet mellem menneske og natur i deres eget og fremmede samfund samt ansvarlighed over for miljøet som baggrund for engagement og handling i forhold til en bæredygtig udvikling. Eleverne skal gennem faget udvikle interesse for naturfag og teknologi samt naturfaglige kompetencer som grundlag for det videre arbejde med fagene biologi, fysik, kemi og geografi.

Undervisningen vil derfor i vid udstrækning blive bygget op om en praktisk del, hvor eleverne er aktivt deltagende og undersøgende. Selvom årets emner som udgangspunkt ligger fast er det en central del af faget at elevernes kreativitet og nysgerrighed styrkes, derfor der under de enkelte emner være mulighed for at eleverne kan påvirke undervisningen, fx i forbindelse med valg af forsøg og arbejdsform.

Natur/teknologi undervisningen på tredje årgang består af to ugentlige lektioner hvad der giver mulighed for både praktisk arbejde og læsning på klassen. I undervisningen vil eleverne arbejde afvekslende, der vil både være individuelle opgaver, makkerpar opgaver og gruppearbejde.

Oplæggene der bliver brugt i undervisningen vil løbende blive lagt på mkuv.dk.

Klassen er tilmeldt Naturens dag, men da det er svingende fra år til år hvor let det tilsendte materiale er at arbejde med er det ikke skrevet ind i årsplanen, men alt efter materiale og skolestart, kan det være at emnet for august bliver lavet lidt om.

Oversigt

Følgende er en oversigt over de emner og færdigheds- og vidensområder vi arbejder indenfor i løbet af året. Udfor det enkelte emne er der opstillet læringsmål i stikordsform, de er ikke udtømmende, men er tænkt som en ledetråd i forhold til emnets indhold. Selve tidsplanen vejledende og kan forventes at varierer en del, bl.a. skal tages højde for eleverne engagement og læring.

Oversigt
Emne Kredsløb
Tid August-oktober
Færdigheds- og vidensområder Undersøgelser i naturfag, naturen lokalt og globalt
Læringsmål (fokus) Opstille forventninger, der kan testes i undersøgelser,
viden om dyrs og planters levesteder og livsbetingelser
Materiale KREDS: Kap. 1, 2, 3, 4
Emne Lille C
Tid November
Færdigheds- og vidensområder Undersøgelser i naturfag, jorden og solsystemet, Naturen lokalt og globalt
Læringsmål (fokus)
Materiale BEV: Kap. 1
Emne Mekanik
Tid December
Færdigheds- og vidensområder Undersøgelser i naturfag, teknologi og ressourcer
Læringsmål (fokus) Designe og afprøve enkle produkter,
beskrive sammenhæng mellem behov for og udvikling af et produkt
Materiale BEV, kap. 2, GIGO-byggesæt
Emne Magneter
Tid Februar
Færdigheds- og vidensområder Undersøgelser i naturfag, teknologi og ressourcer, jorden og solsystemet
Læringsmål (fokus) Enkle kort/forklare signaturers betydning, Eleven kan sortere og klassificere
Materiale BEV, kap. 2, GIGO-byggesæt
Emne Affald og genbrug
Tid April
Færdigheds- og vidensområder Naturen lokalt og globalt, teknologi og ressourcer,
Læringsmål (fokus) Viden om menneskets påvirkning af naturområder gennem tiden,
fra ressource til færdigt produkt fra produkt til ressource
Materiale KREDS, kap. 5
Emne Elektricitet
Tid Maj
Færdigheds- og vidensområder Teknologi og ressourcer,
Læringsmål (fokus) Eleven kan lave elektriske kredsløb ud fra enkle diagrammer
Eleven kan opstille forventninger, der kan testes i undersøgelser
Eleven har viden om symbolsprog i modeller
Eleven kan sætte naturfaglig og teknologisk udvikling i historisk perspektiv
Materiale KREDS, kap. 6, el-kasser, Sphero

Materialer

Bøger

WWW

praktiske materialer/undervisningssæt

Følgende er et udvalg af de praktiske materialer/undervisningssæt vi kommer til at bruge:

Copyright

© 2015 Mikkel Kristiansen.

Dette værk er under en Creative Commons Navngivelse 4.0 International licens. Besøg http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ for at se en kopi af licensen.