Indhold

Årsplan: 3.kl matematik, skoleåret: 2014/15

Baggrund

Udgangspunktet for matematik undervisningen er Fælles Mål, Faghæfte 12

Se: http://www.uvm.dk/Service/Publikationer/Publikationer/Folkeskolen/2009/Faelles-Maal-2009-Matematik

Desuden indeholder Matematrix systemet også en udførlig beskrivelse af mål for de enkelte emner.

Undervisningens udformning

I den daglige undervisning følges vi ad i matematrix arbejdsbogen. Udgangspunkt for hver enkelt time vil være et bestemt antal opgaver, hvis eleven bliver færdig med disse vil der ikke være lektier i arbejdsbogen. Derfor vil enkelte elever ikke så tit have lektier for i arbejdsbogen. Som

Hvad angår lektier så vil de uge for uge blive skrevet på intra i lektiebogen. Lektierne tager udgangspunkt i hvad eleverne når i løbet af ugen og hvad de eventuelt mangler at lave. I ugeplanen vil der også blive skrevet, hvad vi i løbet af ugen har nået og hvilke emner vi arbejder med. Der vil i løbet af året komme lektier via hjemmesiden: matematikfessor.dk. Opgaverne på matematikfessor vil have karakter af repetitions opgaver og vil på den måde bidrage til evaluering af elevernes læring og undervisningen.

Ekstra matematik vil blive brugt til de elever der blive færdige i løbet af matematiktimen. Dernæst kan ekstra matematik også bruges som lektier eller frivilligt arbejde uden for skolen.

Udover arbejdsbogen og ekstra matematik vil vi på klassen også spille forskellige matematik spil og supplere undervisningen med praktiske materialer, hvor det kan være med til at skabe variation og en bedre forståelse for undervisningens indhold. Dernæst vil vi i tråd med 2. klasses matematik bruge uderummet, både til at se matematik i konkret sammenhæng, men også for at få bevægelse ind i undervisningen. Som i anden klasse vil vi også bruge ipads og de matematikprogrammer der ligger derpå.

Tredje klassetrin er det sidste klassetrin hvor matematrix-systemet består af to arbejdsbøger, fra 4. klasse består det af en grundbog hvor opgaver skrives op i et hæfte. For at forberede eleverne på dette vil der i løbet af året blive stillet stadig større krav til opstilling i forhold til elevernes mellemregninger.

Oversigt

August til juleferie: Matematrix 3A
Emne Indhold/Faglige mål
Jubii Opsamling og repetition på 2. klasse
Mere om multiplikation Gange i relation til tabeller
Gange til problemløsning
Koordinatsystem talpar, koordinatsystem som redskab
Deling At dele noget i mellem flere,
At se sammenhæng mellem at dele og gange
At bruge tabeller som redskab til at dele
Mere om areal cm2, beregne arealer af trekanter,
sammenhæng mellem sider i et rektangel og gange
udvikle forståelse for hel, halv og kvart
Jul Repetition
Januar til sommerferie: Matematrix 3B
Emne Indhold/Faglige mål
Brøkdele Forståelse for brøk som en del af et samlet antal
Kan dele en helhed i lige store dele - både
på papir og med konkrete materialer.
Mundtligt at kunne bruge begreber som brøkdel,
tæller, navner og brøkstreg
Ligedannethed Forståelse for form og størrelse
Forstå figurer som ligedannede
Bruge begre bet i relation til forskellige geo-
metriske figurer.
Mere om chance At kunne gætte kvalificeret på udfaldet af simple forsøg.
At kunne bruge forskellige strategier i relation til
sandsynlighed.
At bruge statistik i relation til chance.
Sandsynlighed i forhold til brøker
Vinkler Forståelse for hvad en vinkel er.
At kende rette, stumpe og spidse vinkler.
En begyndende forståelse for vinkler i relation til
forskellige geometriske figurer.
Valg af regningsart At kunne bruge og skelne mellem de fire regningsarter.
At vide hvornår de enkelte regningsarter skal bruges.
Det var så 1.-3 kl. Repetition

Materialer

Bøger

WWW

Matematikprogrammer

Som sidste år vil vi bruge Ipads i undervisningen, til fx at tilgå matematikfessor.dk og alt efter hvilke programmer der blive installeret, vil disse også blive brugt i undervisningen som supplement til arbejdsbøgerne.

Copyright

© 2014 Mikkel Kristiansen.

Dette værk er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-DelPåSammeVilkår 2.5 Danmark Licens