Indhold

Årsplan: 9kl. historie, 2016/17

Baggrund, mål og evaluering

Udgangspunkt og mål for undervisningen i Historie er Fælles Mål og fagets fagformål:

Fagformål

Eleverne skal i faget historie opnå sammenhængsforståelse i samspil med et kronologiske overblik og kunne bruge denne forståelse i deres hverdags- og samfundsliv. Eleverne skal blive fortrolige med dansk kultur og historie.

Stk. 2. Eleverne skal arbejde analytisk og vurderende med historiske sammenhænge og problem-stillinger for at udbygge deres forståelse af menneskers liv og livsvilkår gennem tiderne og opnå indsigt i kontinuitet og forandring.

Stk. 3. Elevernes historiske bevidsthed og identitet skal styrkes med henblik på, at de forstår, hvordan de selv, deres livsvilkår og samfund er historieskabte. Derved opnår eleverne forudsætninger for at leve i et demokratisk samfund.

Følgende er kompetencemålene efter 9. klassetrin i faget historie:

Undervisningen tilrettelægges derfor for at kunne opfylde ovenstående mål. De tre kompetence mål vil der blive arbejdet bredt med i alle emnerne. Der vil til hvert af årsplanens emner blive vist hvilke færdigheds- og vidensområder der arbejdes inden for og hen imod. Ligeledes vil der i forbindelse med de enkelte forløb blive opstillet elevnære mål ud fra de forenklede fællesmål.

Undervisningens udformning

Historieundervisningen på 9. årgang starter med et forløb og et projektarbejde om folkemord. Forløbet vil bygge på den viden som eleverne har om Holocaust og vil dernæst pege i retning af afgangsprøven. Efterfølgende vil vi arbejde med Den kolde krig set i et internationalt perspektiv og efterfølgende også i et dansk perspektiv. Årets faglige indhold rundes af med et emne om perioden efter Den kolde krig og frem til i dag - blandt andet vil terrorisme indgår som en del af arbejdet.

Undervisningen vil være baseret på læreroplæg og gruppearbejde. Vi kommer til at arbejde en del med kilder og analyse af disse, både for at give indblik i historiefaget, men også for at ruste eleverne til en eventuel afgangsprøve. Udover arbejdet med kilder skal eleverne også undervejs komme med forslag til underemner som er relevante at arbejde med i forbindelse med afgangsprøven. Til en eventuel afgangsprøve er det et krav at eleverne har stiftet bekendtskab med forskellige "kultur teknikker" for at ruste dem til prøven. I den sammenhæng vil eleverne i 9. klasse udarbejde præsentationer, digitale tidslinjer og udkast til produkter.

Da en eventuelt afgangsprøve vil foregår som en opgave med selvvalgt problemstilling, vil den sidste periode frem til sidste skoledag, være rettet meget mod forberedelse af afgangsprøven. Da ikke alle dele af afgangsprøven er fastlagt fra ministeriets side af, vil der ske ændringer i årsplanen som følge af at disse detaljer kommer på plads.

Oversigt

Tid Kanonpunkt Emner Underemner Materialer
August FN's Verdenserklæring om Menneskerettigheder Folkemord Diktatur, FN, His8
demokrati, Rwanda,
Armenien, Balkan
September Murens fald Den kolde krig FN, NATO, USSR HMH8
USA, demokrati, H8
diktatur, Berlin IIH3
stedfortræderkrig
November Energikrisen 1973 Energikrisen Mellemøsten, IIH4
grænsedragninger, HMH8
Danmark i 1970erne, His9
EF, FN
Januar Maastricht 1992 En fredelig verden? Terror IIH4
11 september 2001 Verdensorden His9
Udenrigspolitik
USA-DK
Marts Repetition DHO
Forberedelse af FSA

Materialer

Bøger

Vi vil i løbet af året bruge kapitler fra følgende bøger:

Titel Forkortelse Kapitler
Det historiske overblik DHO
Hit med historien! 8. kl HMH8
Hit med historien! 9. kl HMH9
Ind i historien 3 IIH3
Ind i historien 4 IIH4
Historie 8 His8
Historie 9 His9
Kilder til kanonen KANON

Film/Udsendelser (Uddrag)

WWW

Artikler

Copyright

© 2016 Mikkel Kristiansen

Dette værk er under en Creative Commons Navngivelse 4.0 International licens. Besøg http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ for at se en kopi af licensen.