Indhold
Årsplan: 8kl. Historie, 2015/16
Baggrund, mål og evaluering
Udgangspunkt og mål for undervisningen i Historie er Fælles Mål og fagets fagformål:
Fagformål
Eleverne skal i faget historie opnå sammenhængsforståelse i samspil med et kronologiske overblik og kunne bruge denne forståelse i deres hverdags- og samfundsliv. Eleverne skal blive fortrolige med dansk kultur og historie.
Stk. 2. Eleverne skal arbejde analytisk og vurderende med historiske sammenhænge og problem-stillinger for at udbygge deres forståelse af menneskers liv og livsvilkår gennem tiderne og opnå indsigt i kontinuitet og forandring.
Stk. 3. Elevernes historiske bevidsthed og identitet skal styrkes med henblik på, at de forstår, hvordan de selv, deres livsvilkår og samfund er historieskabte. Derved opnår eleverne forudsætninger for at leve i et demokratisk samfund.
Følgende er kompetencemålene efter 9. klassetrin i faget historie:
- Kronologi og sammenhæng: Eleven kan på bagrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger
- Kildearbejde: Eleven kan vurdere løsningsforslag på historiske problemstillinger
- Historiebrug: Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid
Undervisningen tilrettelægges derfor for at kunne opfylde ovenstående mål. De tre kompetence mål vil der blive arbejdet bredt med i alle emnerne. Der vil til hvert af årsplanens emner blive vist hvilke færdigheds- og vidensområder der arbejdes inden for og hen imod. Ligeledes vil der i forbindelse med de enkelte forløb blive opstillet elevnære mål ud fra de forenklede fællesmål.
Undervisningens udformning
På 8. årgang er der to timers historieundervisningen. Vi arbejder i 8. kl primært kronologisk, afbrudt af enkelte tematiske emner. Da der i niende klasse venter en mulig afgangsprøve, er det vigtigt at holde dette for øje allerede i 8. klasse. Det medfører at der blandt de emner vi arbejder med på 8. årgang, vil være emner som vil blive brugt i forbindelse med en eventuel afgangsprøve. Da det ikke er muligt at arbejde i dybden med alle emner, vil hovedvægten af undervisningen blive lagt på følgende emner:
- De slesvigske krige
- Grundlovens indførelse og udvikling fra 1849 til 1901
- Industrialiseringen/Arbejderbevægelsen
- Danskhed
På 8. årgang vil kildearbejdet begynde at fylde mere og vi vil i den sammenhæng have nogle timer med fokus på arbejdet med historiske kilder, her vil vi bruge hjemmesiden http://www.kilder.dk og bogsystemet Historie 8. I foråret vil eleverne skulle lave en opgave der vil give dem en ide om hvordan afgangsprøven i 9. klasse foregår. Dvs. at de kommer til at vælge et emne under overskriften Danskhed og denæst lave problemformulering og fremlæggelse.
Til en eventuel afgangsprøve er det et krav at eleverne har stiftet bekendtskab med forskellige "kultur teknikker" for at ruste dem til prøven. I den sammenhæng vil eleverne på 8. årgang udarbejde præsentationer, digitale tidslinjer og udkast til produkter.
Oversigt
Følgende er en oversigt over de emner vi arbejder med og hvornår vi gør det.
Tid | Kanonpunkt | Emner | Underemner | Materialer |
---|---|---|---|---|
August | Stavnsbåndets | Kildekritik | Kilder | http://kilder.dk |
ophævelse | Danmark som | Stavnsbånd | H7: Kap. 1 | |
landbrugsland | By-land | DHO: Kap. 14 | ||
Enevælde | ||||
September | Københavns | Danmark: | Napoleons krigene | DHO: Kap. 14 |
bombardement | 1790-1814 | Englands krigene | HMH8 Kap. 4 | |
Ranet af flåden | Historie 7 s. 73-77 | |||
Kbh bombardement | ||||
Oktober | Grundlovens | Enevældens | 1849 | DHO: s.185-191 |
indførelse | afslutning | Folkestyre | Endelig kan jeg sove! | |
Styreformer | Demokrati og demokratisering | |||
December | Slaget | De slesvigske | Novemberforfatning | H7: Kap. 5 |
ved Dybbøl | krige | Dybbøl | HMH Kap. 4 | |
Et lille land | 1864.dk | |||
Klip fra drama-serien: 1864 | ||||
Januar | Den | Industrialisering | USA's historie (4) og (5) | |
amerikanske | Ligestilling | USA | ||
borgerkrig | Racisme | |||
Januar | Slaget på fælleden | Danmark: | Industrialisering | MI: Kompend. |
Systemskiftet 1901 | Arbejderbevægelsen | H7: Kap. 4, delemne 1 og 2 | ||
Kvinders valgret | 1864-1915 | Demokratiets | DHO: Kap. 14 | |
gennembrud | Udsendelser | |||
Ligestilling | ||||
April | Genforeningen | Danskhed | Nationalisme | HMH9: Kap. 1 |
Det nye land | ||||
Maj/juni | Genforeningen | 1. Verdens krig | Nationalisme | DHO: Kap. 16 |
Internationale | FKMF: Kap. 1 | |||
konflikter |
Materialer
Oversigt over de materialer vi kommer til at bruge i historieundervisningen på 8. årgang.
Bøger
Hit med historien! 9. klasse (HMH9)
- Kapitel 1: Danskhed
Hit med historien! 8. klasse (HMH8)
- Kapitel 4: Folk og fædreland
Historie 7: (H7)
- Kapitel 1: Bondelandet
- Kapitel 4: Demokrati og ligestilling
- Kapitel 5: Danmark - landet og folket
Ind i historien 3 Danmark og verden (IIH7)
- Kapitel 1: Fra folkestyre til demokrati
Det historiske overblik (DHO)
- Kapitel 12: Oplysning og revolution (uddrag)
- Kapitel 14: Moderne tider
Fra krige mod fællesskab (FKMF)
- Kapitel 1: Europas nye stater
USA 3: Historie og Politik (USA3)
- Side 15-20
WWW
- 1864.dk
- http://www.museum-sonderjylland.dk/SIDERNE/Museerne/Dybbol-Banke/10-Krigen-1864.html
- http://kilder.dk
Udsendelser
1864
- DR programmet: Krig for Danmark (5) Kampen om Als
Den amerikanske borgerkrig/industrialisering
- USA's historie afsnit 4 og 5. Kan ses igennem http://www.viacfu.dk
Industrialiseringen
- Bytyper - Fabriksbyen - 1/2: http://vimeo.com/57588406
- Bytyper - Fabriksbyen - 2/2: http://vimeo.com/57588405
- De skabte Danmark. TV-udsendelse produceret af DR, findes på http://www.viacfu.dk
Genforeningen
Danmarks historie fra 1896, 1919-1929: *Det nye land*:
- 8-timers arbejdsdag
- Påskekrisen
- Genforeningen
1. Verdenskrig
- I tysk tjeneste. DR-produuktion
Web-tjenester/skoletube
Copyright
© 2017 Mikkel Kristiansen.
Dette værk er under en Creative Commons Navngivelse 4.0 International licens. Besøg http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ for at se en kopi af licensen.