Indhold

Årsplan: 8kl. Historie, 2015/16

Baggrund, mål og evaluering

Udgangspunkt og mål for undervisningen i Historie er Fælles Mål og fagets fagformål:

Fagformål

Eleverne skal i faget historie opnå sammenhængsforståelse i samspil med et kronologiske overblik og kunne bruge denne forståelse i deres hverdags- og samfundsliv. Eleverne skal blive fortrolige med dansk kultur og historie.

Stk. 2. Eleverne skal arbejde analytisk og vurderende med historiske sammenhænge og problem-stillinger for at udbygge deres forståelse af menneskers liv og livsvilkår gennem tiderne og opnå indsigt i kontinuitet og forandring.

Stk. 3. Elevernes historiske bevidsthed og identitet skal styrkes med henblik på, at de forstår, hvordan de selv, deres livsvilkår og samfund er historieskabte. Derved opnår eleverne forudsætninger for at leve i et demokratisk samfund.

Følgende er kompetencemålene efter 9. klassetrin i faget historie:

Undervisningen tilrettelægges derfor for at kunne opfylde ovenstående mål. De tre kompetence mål vil der blive arbejdet bredt med i alle emnerne. Der vil til hvert af årsplanens emner blive vist hvilke færdigheds- og vidensområder der arbejdes inden for og hen imod. Ligeledes vil der i forbindelse med de enkelte forløb blive opstillet elevnære mål ud fra de forenklede fællesmål.

Undervisningens udformning

På 8. årgang er der to timers historieundervisningen. Vi arbejder i 8. kl primært kronologisk, afbrudt af enkelte tematiske emner. Da der i niende klasse venter en mulig afgangsprøve, er det vigtigt at holde dette for øje allerede i 8. klasse. Det medfører at der blandt de emner vi arbejder med på 8. årgang, vil være emner som vil blive brugt i forbindelse med en eventuel afgangsprøve. Da det ikke er muligt at arbejde i dybden med alle emner, vil hovedvægten af undervisningen blive lagt på følgende emner:

På 8. årgang vil kildearbejdet begynde at fylde mere og vi vil i den sammenhæng have nogle timer med fokus på arbejdet med historiske kilder, her vil vi bruge hjemmesiden http://www.kilder.dk og bogsystemet Historie 8. I foråret vil eleverne skulle lave en opgave der vil give dem en ide om hvordan afgangsprøven i 9. klasse foregår. Dvs. at de kommer til at vælge et emne under overskriften Danskhed og denæst lave problemformulering og fremlæggelse.

Til en eventuel afgangsprøve er det et krav at eleverne har stiftet bekendtskab med forskellige "kultur teknikker" for at ruste dem til prøven. I den sammenhæng vil eleverne på 8. årgang udarbejde præsentationer, digitale tidslinjer og udkast til produkter.

Oversigt

Følgende er en oversigt over de emner vi arbejder med og hvornår vi gør det.

Tid Kanonpunkt Emner Underemner Materialer
August Stavnsbåndets Kildekritik Kilder http://kilder.dk
ophævelse Danmark som Stavnsbånd H7: Kap. 1
landbrugsland By-land DHO: Kap. 14
Enevælde
September Københavns Danmark: Napoleons krigene DHO: Kap. 14
bombardement 1790-1814 Englands krigene HMH8 Kap. 4
Ranet af flåden Historie 7 s. 73-77
Kbh bombardement
Oktober Grundlovens Enevældens 1849 DHO: s.185-191
indførelse afslutning Folkestyre Endelig kan jeg sove!
Styreformer Demokrati og demokratisering
December Slaget De slesvigske Novemberforfatning H7: Kap. 5
ved Dybbøl krige Dybbøl HMH Kap. 4
Et lille land 1864.dk
Klip fra drama-serien: 1864
Januar Den Industrialisering USA's historie (4) og (5)
amerikanske Ligestilling USA
borgerkrig Racisme
Januar Slaget på fælleden Danmark: Industrialisering MI: Kompend.
Systemskiftet 1901 Arbejderbevægelsen H7: Kap. 4, delemne 1 og 2
Kvinders valgret 1864-1915 Demokratiets DHO: Kap. 14
gennembrud Udsendelser
Ligestilling
April Genforeningen Danskhed Nationalisme HMH9: Kap. 1
Det nye land
Maj/juni Genforeningen 1. Verdens krig Nationalisme DHO: Kap. 16
Internationale FKMF: Kap. 1
konflikter

Materialer

Oversigt over de materialer vi kommer til at bruge i historieundervisningen på 8. årgang.

Bøger

WWW

Udsendelser

1864

Den amerikanske borgerkrig/industrialisering

Industrialiseringen

Genforeningen

1. Verdenskrig

Web-tjenester/skoletube

Copyright

© 2017 Mikkel Kristiansen.

Dette værk er under en Creative Commons Navngivelse 4.0 International licens. Besøg http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ for at se en kopi af licensen.