Indhold
Årsplan: 7kl. historie, 2016/17
Baggrund, mål og evaluering
Udgangspunkt og mål for undervisningen i Historie er Fælles Mål og fagets fagformål:
Fagformål
Eleverne skal i faget historie opnå sammenhængsforståelse i samspil med et kronologiske overblik og kunne bruge denne forståelse i deres hverdags- og samfundsliv. Eleverne skal blive fortrolige med dansk kultur og historie.
Stk. 2. Eleverne skal arbejde analytisk og vurderende med historiske sammenhænge og problem-stillinger for at udbygge deres forståelse af menneskers liv og livsvilkår gennem tiderne og opnå indsigt i kontinuitet og forandring.
Stk. 3. Elevernes historiske bevidsthed og identitet skal styrkes med henblik på, at de forstår, hvordan de selv, deres livsvilkår og samfund er historieskabte. Derved opnår eleverne forudsætninger for at leve i et demokratisk samfund.
Følgende er kompetencemålene efter 9. klassetrin i faget historie:
- Kronologi og sammenhæng: Eleven kan på bagrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger
- Kildearbejde: Eleven kan vurdere løsningsforslag på historiske problemstillinger
- Historiebrug: Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid
Undervisningen tilrettelægges derfor for at kunne opfylde ovenstående mål. De tre kompetence mål vil der blive arbejdet bredt med i alle emnerne. I årsplanens emner er det vist hvilke færdigheds- og vidensområder der arbejdes inden for og hen imod. Ligeledes vil der i forbindelse med de enkelte forløb blive opstillet elevnære mål ud fra årsplanen og dermed de Forenklede Fællesmål.
Undervisningens udformning
Historieundervisningen på 7. årgang fortsætter hvor 6. klasses undervisningen slap kronologisk, d.v.s. i dansk middelalder. Vi vil igennem undervisningen arbejde med dansk historie fra ca. 1300 til 1814. Da 7. klasses undervisningen er to lektioner om ugen, kombinere korte læreroplæg med individuelt arbejde og arbejde i grupper. Vi kommer til at arbejde med et enkelt projektarbejde i år omkring "Danmarks konger". Arbejdet vil gå på langs af Danmarks historien og vil give eleverne forsmag på dele af afgangsprøven. Eleverne vil selv skulle finde kilder og ideer til produkter om den konge de skal arbejde med.
Opgaver der vil være i forbindelse med undervisningen vil både være klassiske opgaver i relation til det læste, men vil også gøre af tjenester som padlet og tiki-toki som findes på http://skoletube.dk. De digitale opgaver vil blive lagt ud til gruppearbejde og via skoletube.dk kunne deles og vises klassen.
Historie 7.klasse i oversigt
Oversigt | |
---|---|
Emne | Kalmarunionen |
Emne | Danmarks middelalder |
Kanonpunkt | Kalmarunionen |
Tid | August - september |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Kronologi, brud og kontinuitet. Principper for overblik. |
Det lokale, regionale og globale | |
Materiale | HMH7: kap. 2, Magtens segl |
Arbejdsformer | Klasseundervisning, makkerpar |
Emne | Kolonitid |
Emne | Kolonitid og slavehandel |
Kanonpunkt | Ophævelse af slavehandlen |
Tid | September - oktober |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Kronologi, brud og kontinuitet, Det lokale, regionale og globale |
Kildeanalyse | |
Materialer | HMH7 kap. 3, http://da.wikipedia.org/wiki/Dansk_slavehandel, H7, kap. 1 |
Slavernes spor 1 og 2. | |
Arbejdsformer | Klasseundervisning, makkerpar |
Emne | Danmarks konger |
Emne | Arbejde med relativt og kronologisk overblik over Danmarks historie. |
Kanonpunkt | Flere |
Tid | November - december |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Kronologi, brud og kontinuitet, Kildeanalyse, Sprog og skriftsprog, |
Konstruktion og historiske fortællinger | |
Materialer | Kongemagten. Se desuden under materialer |
Arbejdsformer | Gruppearbejde |
Emne | Fra håndfæstning til enevælde |
Emne | Kongemagtens udvikling fra middelalder til enevælde |
Kanonpunkt | Christian 4. Den Westfalske Fred. Statskuppet 1660 |
Tid | Januar - februar |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Kronologi, brud og kontinuitet, Historiske problemstillinger og løsningsforslag, |
Det lokale, regionale og globale | |
Materialer | IHDV2: kap. 3 og 4 |
Arbejdsformer | Klasseundervisning, makkkerarbejde |
Emne | Stavnsbåndets ophævelse |
Emne | Stavnsbåndets ophævelse og kildearbejde |
Kanonpunkt | Stavnsbåndets ophævelse |
Tid | Marts - april |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Kronologi, brud og kontinuitet, Historiske problemstillinger og løsningsforslag, |
Det lokale, regionale og globale, Kildeanalyse | |
Materialer | IHDV2: kap. 5. Stavnsbånd Og Landboreformer, En kongelig affære, H7, kap. 1 |
Arbejdsformer | Klasseundervisning, makkkerarbejde |
Emne | Den franske revolution og Napoleon |
Emne | Den franske revolution og Napoleon |
Kanonpunkt | Stormen på Bastillen |
Tid | April - maj |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Kronologi, brud og kontinuitet, Historiske problemstillinger og løsningsforslag, |
Det lokale, regionale og globale | |
Materialer | IHDV2 kap. 7, H7 kap 2. |
Arbejdsformer | Klasseundervisning, makkkerarbejde |
Emne | Englandskrigene |
Emne | Københavns bombardement og ranet af flåden |
Kanonpunkt | Københavns bombardement |
Tid | Maj - juni |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Kronologi, brud og kontinuitet, Historiske problemstillinger og løsningsforslag, |
Det lokale, regionale og globale, Kildearbejde | |
Materialer | DHO kap. 14, HMH8 Kap. 4, H7 s. 73-77 |
Arbejdsformer | Klasseundervisning, makkkerarbejde |
Materialer
Bøger:
Hit med historien! For 7. klasse (HMH7)
- Kapitel 2: Kampen og Norden
- Kapitel 3: Danmark som kolonimagt
Ind I historien, Danmark og verden 2, 7. klasse (IHDV2)
- Kapitel 2: Verden bliver større
- Kapitel 3: Fra Oprør til enevælde
- Kapitel 4: Ved solkongens hof
- Kapitel 5: Store forandringer
Historie 7 (H7)
- Kapitel 1: Bondelandet
- Kapitel 2: Revolution og omvæltning
- Kapitel 3: slaveri – før og nu
Film:
- En kongelig affære
Udsendelser
- Napoleon: Afsnit 1
- Slavernes spor (1) - Søvej til helvede
- Slavernes spor (2) - Kongens skatmester
WWW:
- danmarkshistorien.dk/
- Dansk wikipedia
- http://www.versailles3d.com/en/
- http://www.kilder.dk
- http://www.danskekonger.dk/
- http://www.danmarkskonger.dk/
- http://kongehuset.dk/monarkiet-i-danmark/Kongerakken/kongerakken
Webtjenester/skoletube
- http://da.padlet.com/
- http://www.tiki-toki.com/
- http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/magtens-segl-1/
Copyright
© 2016 Mikkel Kristiansen.
Dette værk er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-DelPåSammeVilkår 2.5 Danmark Licens