Indhold

Årsplan: 7kl. historie, 2016/17

Baggrund, mål og evaluering

Udgangspunkt og mål for undervisningen i Historie er Fælles Mål og fagets fagformål:

Fagformål

Eleverne skal i faget historie opnå sammenhængsforståelse i samspil med et kronologiske overblik og kunne bruge denne forståelse i deres hverdags- og samfundsliv. Eleverne skal blive fortrolige med dansk kultur og historie.

Stk. 2. Eleverne skal arbejde analytisk og vurderende med historiske sammenhænge og problem-stillinger for at udbygge deres forståelse af menneskers liv og livsvilkår gennem tiderne og opnå indsigt i kontinuitet og forandring.

Stk. 3. Elevernes historiske bevidsthed og identitet skal styrkes med henblik på, at de forstår, hvordan de selv, deres livsvilkår og samfund er historieskabte. Derved opnår eleverne forudsætninger for at leve i et demokratisk samfund.

Følgende er kompetencemålene efter 9. klassetrin i faget historie:

Undervisningen tilrettelægges derfor for at kunne opfylde ovenstående mål. De tre kompetence mål vil der blive arbejdet bredt med i alle emnerne. I årsplanens emner er det vist hvilke færdigheds- og vidensområder der arbejdes inden for og hen imod. Ligeledes vil der i forbindelse med de enkelte forløb blive opstillet elevnære mål ud fra årsplanen og dermed de Forenklede Fællesmål.

Undervisningens udformning

Historieundervisningen på 7. årgang fortsætter hvor 6. klasses undervisningen slap kronologisk, d.v.s. i dansk middelalder. Vi vil igennem undervisningen arbejde med dansk historie fra ca. 1300 til 1814. Da 7. klasses undervisningen er to lektioner om ugen, kombinere korte læreroplæg med individuelt arbejde og arbejde i grupper. Vi kommer til at arbejde med et enkelt projektarbejde i år omkring "Danmarks konger". Arbejdet vil gå på langs af Danmarks historien og vil give eleverne forsmag på dele af afgangsprøven. Eleverne vil selv skulle finde kilder og ideer til produkter om den konge de skal arbejde med.

Opgaver der vil være i forbindelse med undervisningen vil både være klassiske opgaver i relation til det læste, men vil også gøre af tjenester som padlet og tiki-toki som findes på http://skoletube.dk. De digitale opgaver vil blive lagt ud til gruppearbejde og via skoletube.dk kunne deles og vises klassen.

Historie 7.klasse i oversigt

Oversigt
Emne Kalmarunionen
Emne Danmarks middelalder
Kanonpunkt Kalmarunionen
Tid August - september
Færdigheds- og vidensområder i fokus Kronologi, brud og kontinuitet. Principper for overblik.
Det lokale, regionale og globale
Materiale HMH7: kap. 2, Magtens segl
Arbejdsformer Klasseundervisning, makkerpar
Emne Kolonitid
Emne Kolonitid og slavehandel
Kanonpunkt Ophævelse af slavehandlen
Tid September - oktober
Færdigheds- og vidensområder i fokus Kronologi, brud og kontinuitet, Det lokale, regionale og globale
Kildeanalyse
Materialer HMH7 kap. 3, http://da.wikipedia.org/wiki/Dansk_slavehandel, H7, kap. 1
Slavernes spor 1 og 2.
Arbejdsformer Klasseundervisning, makkerpar
Emne Danmarks konger
Emne Arbejde med relativt og kronologisk overblik over Danmarks historie.
Kanonpunkt Flere
Tid November - december
Færdigheds- og vidensområder i fokus Kronologi, brud og kontinuitet, Kildeanalyse, Sprog og skriftsprog,
Konstruktion og historiske fortællinger
Materialer Kongemagten. Se desuden under materialer
Arbejdsformer Gruppearbejde
Emne Fra håndfæstning til enevælde
Emne Kongemagtens udvikling fra middelalder til enevælde
Kanonpunkt Christian 4. Den Westfalske Fred. Statskuppet 1660
Tid Januar - februar
Færdigheds- og vidensområder i fokus Kronologi, brud og kontinuitet, Historiske problemstillinger og løsningsforslag,
Det lokale, regionale og globale
Materialer IHDV2: kap. 3 og 4
Arbejdsformer Klasseundervisning, makkkerarbejde
Emne Stavnsbåndets ophævelse
Emne Stavnsbåndets ophævelse og kildearbejde
Kanonpunkt Stavnsbåndets ophævelse
Tid Marts - april
Færdigheds- og vidensområder i fokus Kronologi, brud og kontinuitet, Historiske problemstillinger og løsningsforslag,
Det lokale, regionale og globale, Kildeanalyse
Materialer IHDV2: kap. 5. Stavnsbånd Og Landboreformer, En kongelig affære, H7, kap. 1
Arbejdsformer Klasseundervisning, makkkerarbejde
Emne Den franske revolution og Napoleon
Emne Den franske revolution og Napoleon
Kanonpunkt Stormen på Bastillen
Tid April - maj
Færdigheds- og vidensområder i fokus Kronologi, brud og kontinuitet, Historiske problemstillinger og løsningsforslag,
Det lokale, regionale og globale
Materialer IHDV2 kap. 7, H7 kap 2.
Arbejdsformer Klasseundervisning, makkkerarbejde
Emne Englandskrigene
Emne Københavns bombardement og ranet af flåden
Kanonpunkt Københavns bombardement
Tid Maj - juni
Færdigheds- og vidensområder i fokus Kronologi, brud og kontinuitet, Historiske problemstillinger og løsningsforslag,
Det lokale, regionale og globale, Kildearbejde
Materialer DHO kap. 14, HMH8 Kap. 4, H7 s. 73-77
Arbejdsformer Klasseundervisning, makkkerarbejde

Materialer

Bøger:

Film:

Udsendelser

WWW:

Webtjenester/skoletube

Copyright

© 2016 Mikkel Kristiansen.

Dette værk er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-DelPåSammeVilkår 2.5 Danmark Licens