Indhold

Årsplan: 6kl. historie, 2016/17

Baggrund, mål og evaluering

Udgangspunkt og mål for undervisningen i Historie er Fælles Mål og fagets fagformål:

Fagformål

Eleverne skal i faget historie opnå sammenhængsforståelse i samspil med et kronologiske overblik og kunne bruge denne forståelse i deres hverdags- og samfundsliv. Eleverne skal blive fortrolige med dansk kultur og historie.

Stk. 2. Eleverne skal arbejde analytisk og vurderende med historiske sammenhænge og problem-stillinger for at udbygge deres forståelse af menneskers liv og livsvilkår gennem tiderne og opnå indsigt i kontinuitet og forandring.

Stk. 3. Elevernes historiske bevidsthed og identitet skal styrkes med henblik på, at de forstår, hvordan de selv, deres livsvilkår og samfund er historieskabte. Derved opnår eleverne forudsætninger for at leve i et demokratisk samfund.

Følgende er kompetencemålene efter 6. klassetrin i faget historie:

Undervisningen tilrettelægges derfor for at kunne opfylde ovenstående mål. De tre kompetence mål vil der blive arbejdet bredt med i alle emnerne. I årsplanens emner er det vist hvilke færdigheds- og vidensområder der arbejdes inden for og hen imod. Ligeledes vil der i forbindelse med de enkelte forløb blive opstillet elevnære mål ud fra årsplanen og dermed de Forenklede Fællesmål.

Undervisningens udformning

Historieundervisningen på 6. årgang vil tage udgangspunkt i Hit med historien!. Bogen er tematisk bygget op og rummer en række emner spænende fra Romerriget til 1960'erne. Da der tidsmæssigt kommer til at ske store spring vil undervisningen blive bundet sammen af en fælles tidslinje som vi laver i programmet tiki-toki.

Undervisningen vil blive bygget op over korte læreroplæg, gruppearbejde med spørgsmål og opgaver. Udover arbejdet med grundbogen vil der i undervisningen være to projektarbejder, et mindre og et større. Begge ud fra selvvalgte emner.

Oversigt

Følgende er en oversigt over de emner og færdigheds- og vidensområder vi arbejder indenfor i løbet af året. Udfor det enkelte emne er der opstillet læringsmål i stikordsform, de er ikke udtømmende, men er tænkt som en ledetråd i forhold til emnets indhold og læringsmål. I takt med at de enkelte emner bliver udfærdiget vil der blive linket til dem fra årsplanen, her i vil der være en mere detaljeret gennemgang af hvilke færdigheds og vidensmål der arbejdes med. Selve tidsplanen er vejledende og kan forventes at varierer del, bl.a. skal tages højde for eleverne engagement og læring.

Oversigt
Emne Historisk overblik
Emne Arbejde med relativt og kronologisk overblik
Kanonpunkt Flere
Tid August/september
Færdigheds- og vidensområder i fokus Kronologi, brud og kontinuitet. Principper for overblik.
Det lokale, regionale og globale
Materiale historiefaget.dk
Arbejdsformer Gruppearbejde, fremlæggelser
Emne Kulturmøder
Emne Indvandring i Danmark
Tid September/oktober
Færdigheds- og vidensområder i fokus Det lokale, regionale og globale
Historiske problemstillinger
Materiale HMh6, kap. 1
Arbejdsformer Klassebaseret/pararbejde
Emne Jernalder/Romerriget
Emne Danmark i verden omkring år 0
Tid November/december
Færdigheds- og vidensområder i fokus Kronologi, brud og kontinuitet. Det lokale, regionale og globale
Historiske problemstillinger
Materiale HMH6, kap. 2
Arbejdsformer Gruppearbejde/fremlæggelser
Emne Vikingetid
Emne Danmark i vikingetiden
Tid Januar/februar
Færdigheds- og vidensområder i fokus Det lokale, regionale og globale, Kronologi, brud og kontinuitet
Kildeanalyse
Materiale HMH6, kap. 3
Spillet om Danmark
Arbejdsformer Klassebaseret/pararbejde
Emne Pirateri
Emne Sørøvere, pirater og kapere
Tid Februar
Færdigheds- og vidensområder i fokus Det lokale, regionale og globale, Kronologi, brud og kontinuitet
Materiale H6, kap. 3
Arbejdsformer Klassebaseret/pararbejde
Emne Opdagelsesrejser
Emne Mødet mellem europæere og sydamerikanske indianere
Tid Februar/Marts
Færdigheds- og vidensområder i fokus Historiske problemstillinger, Historiske scenarier
Konstruktion og historiske fortællinger
Materiale HMh6, kap. 4
Arbejdsformer Klassebaseret/pararbejde
Emne Danmark som kolonimagt
Tid April
Færdigheds- og vidensområder i fokus Kildeanalyse, Det lokale, regionale og globale
Historiske problemstillinger
Materiale H6
Arbejdsformer Klassebaseret/pararbejde
Emne Udvandring
Emne Udvandring i 1800-tallet
Tid Maj
Færdigheds- og vidensområder i fokus Kronologi, brud og kontinuitet, Historiske problemstillinger
Det lokale, regionale og globale
Materiale HMh6, kap. 5
Arbejdsformer Klassebaseret/pararbejde
Emne 1960'erne
Emne 1960'ernes samfundshistorie
Tid Juni
Færdigheds- og vidensområder i fokus Det lokale, regionale og globale, Kronologi, brud og kontinuitet
Materiale HMh6, kap. 6
Arbejdsformer Klassebaseret/pararbejde

Materialer

Bøger

Udsendelser:

Digitale redskaber:

- http://skoletube.dk:

Copyright

© 2016 Mikkel Kristiansen.

Dette værk er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-DelPåSammeVilkår 2.5 Danmark Licens