Indhold
Årsplan: 6kl. historie, 2016/17
Baggrund, mål og evaluering
Udgangspunkt og mål for undervisningen i Historie er Fælles Mål og fagets fagformål:
Fagformål
Eleverne skal i faget historie opnå sammenhængsforståelse i samspil med et kronologiske overblik og kunne bruge denne forståelse i deres hverdags- og samfundsliv. Eleverne skal blive fortrolige med dansk kultur og historie.
Stk. 2. Eleverne skal arbejde analytisk og vurderende med historiske sammenhænge og problem-stillinger for at udbygge deres forståelse af menneskers liv og livsvilkår gennem tiderne og opnå indsigt i kontinuitet og forandring.
Stk. 3. Elevernes historiske bevidsthed og identitet skal styrkes med henblik på, at de forstår, hvordan de selv, deres livsvilkår og samfund er historieskabte. Derved opnår eleverne forudsætninger for at leve i et demokratisk samfund.
Følgende er kompetencemålene efter 6. klassetrin i faget historie:
- Kronologi og sammenhæng: Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder
- Kildearbejde: Eleven kan med afsæt i enkle problemstillinger anvende kildekritiske begreber til at gøre rede for fortolkninger af fortiden
- Historiebrug: Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum
Undervisningen tilrettelægges derfor for at kunne opfylde ovenstående mål. De tre kompetence mål vil der blive arbejdet bredt med i alle emnerne. I årsplanens emner er det vist hvilke færdigheds- og vidensområder der arbejdes inden for og hen imod. Ligeledes vil der i forbindelse med de enkelte forløb blive opstillet elevnære mål ud fra årsplanen og dermed de Forenklede Fællesmål.
Undervisningens udformning
Historieundervisningen på 6. årgang vil tage udgangspunkt i Hit med historien!. Bogen er tematisk bygget op og rummer en række emner spænende fra Romerriget til 1960'erne. Da der tidsmæssigt kommer til at ske store spring vil undervisningen blive bundet sammen af en fælles tidslinje som vi laver i programmet tiki-toki.
Undervisningen vil blive bygget op over korte læreroplæg, gruppearbejde med spørgsmål og opgaver. Udover arbejdet med grundbogen vil der i undervisningen være to projektarbejder, et mindre og et større. Begge ud fra selvvalgte emner.
Oversigt
Følgende er en oversigt over de emner og færdigheds- og vidensområder vi arbejder indenfor i løbet af året. Udfor det enkelte emne er der opstillet læringsmål i stikordsform, de er ikke udtømmende, men er tænkt som en ledetråd i forhold til emnets indhold og læringsmål. I takt med at de enkelte emner bliver udfærdiget vil der blive linket til dem fra årsplanen, her i vil der være en mere detaljeret gennemgang af hvilke færdigheds og vidensmål der arbejdes med. Selve tidsplanen er vejledende og kan forventes at varierer del, bl.a. skal tages højde for eleverne engagement og læring.
Oversigt | |
---|---|
Emne | Historisk overblik |
Emne | Arbejde med relativt og kronologisk overblik |
Kanonpunkt | Flere |
Tid | August/september |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Kronologi, brud og kontinuitet. Principper for overblik. |
Det lokale, regionale og globale | |
Materiale | historiefaget.dk |
Arbejdsformer | Gruppearbejde, fremlæggelser |
Emne | Kulturmøder |
Emne | Indvandring i Danmark |
Tid | September/oktober |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Det lokale, regionale og globale |
Historiske problemstillinger | |
Materiale | HMh6, kap. 1 |
Arbejdsformer | Klassebaseret/pararbejde |
Emne | Jernalder/Romerriget |
Emne | Danmark i verden omkring år 0 |
Tid | November/december |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Kronologi, brud og kontinuitet. Det lokale, regionale og globale |
Historiske problemstillinger | |
Materiale | HMH6, kap. 2 |
Arbejdsformer | Gruppearbejde/fremlæggelser |
Emne | Vikingetid |
Emne | Danmark i vikingetiden |
Tid | Januar/februar |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Det lokale, regionale og globale, Kronologi, brud og kontinuitet |
Kildeanalyse | |
Materiale | HMH6, kap. 3 |
Spillet om Danmark | |
Arbejdsformer | Klassebaseret/pararbejde |
Emne | Pirateri |
Emne | Sørøvere, pirater og kapere |
Tid | Februar |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Det lokale, regionale og globale, Kronologi, brud og kontinuitet |
Materiale | H6, kap. 3 |
Arbejdsformer | Klassebaseret/pararbejde |
Emne | Opdagelsesrejser |
Emne | Mødet mellem europæere og sydamerikanske indianere |
Tid | Februar/Marts |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Historiske problemstillinger, Historiske scenarier |
Konstruktion og historiske fortællinger | |
Materiale | HMh6, kap. 4 |
Arbejdsformer | Klassebaseret/pararbejde |
Emne | Danmark som kolonimagt |
Tid | April |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Kildeanalyse, Det lokale, regionale og globale |
Historiske problemstillinger | |
Materiale | H6 |
Arbejdsformer | Klassebaseret/pararbejde |
Emne | Udvandring |
Emne | Udvandring i 1800-tallet |
Tid | Maj |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Kronologi, brud og kontinuitet, Historiske problemstillinger |
Det lokale, regionale og globale | |
Materiale | HMh6, kap. 5 |
Arbejdsformer | Klassebaseret/pararbejde |
Emne | 1960'erne |
Emne | 1960'ernes samfundshistorie |
Tid | Juni |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Det lokale, regionale og globale, Kronologi, brud og kontinuitet |
Materiale | HMh6, kap. 6 |
Arbejdsformer | Klassebaseret/pararbejde |
Materialer
Bøger
Hit med historie 6 (HMH6)
- Kapitel 1: Vi mødes og ændres
- Kapitel 2: Germanerne i Romerrigets baggård
- Kapitel 3: Vikingernes verden
- Kapitel 4: Indianerne og europæerne
- Kapitel 6: Lykkelandet – Amerika eller Danmark?
- Kapitel 7: De glade 60’ere
Historie 6 (H6)
- Kapitel 2: Danmark som kolonimagt
Udsendelser:
Viden Om (dr.dk):
- Viden Om - Vikingeskibet vender tilbage
- Viden Om - Vikingernes stolte skude
Digitale redskaber:
- http://skoletube.dk:
- tiki-toki til tidslinier
- http://www.mindmeister.com/da til mindmaps
http://www.da.padlet.com til fælles opgaver/brainstorms
Copyright
© 2016 Mikkel Kristiansen.
Dette værk er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-DelPåSammeVilkår 2.5 Danmark Licens