Indhold
Årsplan: 5. kl Historie, 2021/22
Baggrund, mål og evaluering
Udgangspunkt og mål for undervisningen i Historie er Fælles Mål og fagets fagformål:
Fagformål
Eleverne skal i faget historie opnå sammenhængsforståelse i samspil med et kronologiske overblik og kunne bruge denne forståelse i deres hverdags- og samfundsliv. Eleverne skal blive fortrolige med dansk kultur og historie.
Stk. 2. Eleverne skal arbejde analytisk og vurderende med historiske sammenhænge og problem-stillinger for at udbygge deres forståelse af menneskers liv og livsvilkår gennem tiderne og opnå indsigt i kontinuitet og forandring.
Stk. 3. Elevernes historiske bevidsthed og identitet skal styrkes med henblik på, at de forstår, hvordan de selv, deres livsvilkår og samfund er historieskabte. Derved opnår eleverne forudsætninger for at leve i et demokratisk samfund.
Følgende er kompetencemålene efter 6. klassetrin i faget historie:
- Kronologi og sammenhæng: Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder
- Kildearbejde: Eleven kan med afsæt i enkle problemstillinger anvende kildekritiske begreber til at gøre rede for fortolkninger af fortiden
- Historiebrug: Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum
Undervisningen tilrettelægges derfor for at kunne opfylde ovenstående mål. De tre kompetence mål vil der blive arbejdet bredt med i alle emnerne. I årsplanens emner er det vist hvilke færdigheds- og vidensområder der arbejdes inden for og hen imod. Ligeledes vil der i forbindelse med de enkelte forløb blive opstillet elevnære mål ud fra årsplanen og dermed de Forenklede Fællesmål.
Undervisningens udformning
En vigtig del af historieundervisningen er at eleverne opnår en forståelse for hvordan historie konstrueres og hvad der forstås ved historie som fag. Derfor vil eleverne blandt andet skulle arbejde med historiske scenarier på forskellig vis, igennem at lave egne historier om de perioder vi arbejder med. Vi vil lige som tidligere arbejde med storyline elementer og programmet pixton.
Dernæst vil der i undervisningen blive arbejdet videre med elevernes kendskab til kilder. Til dette arbejde vil vi bruge uddrag fra Historie 5 og historiefaget.dk. Dernæst vil vi i det omfang der er mulighed for det bruge lokalområdet til at se efter historiske spor.
I undervisningen vil vi løbende arbejde med en digital tidslinje i form af tiki-toki der er adgang til via skoletube.dk.
Oplæggene der bliver brugt i undervisningen vil løbende blive lagt på mkuv.dk.
Elevernes engagement vægtes højt og vi vil i løbet af året have to emner med gruppearbejde og fremlæggelse om et selvvalgt emne.
Oversigt
Følgende er en oversigt over de emner og færdigheds- og vidensområder vi arbejder indenfor i løbet af året. Udfor det enkelte emne er der opstillet læringsmål i stikordsform, de er ikke udtømmende, men er tænkt som en ledetråd i forhold til emnets indhold og læringsmål. I takt med at de enkelte emner bliver udfærdiget vil der blive linket til dem fra årsplanen, her i vil der være en mere detaljeret gennemgang af hvilke færdigheds og vidensmål der arbejdes med. Selve tidsplanen er vejledende og kan forventes at varierer del, bl.a. skal tages højde for eleverne engagement og læring.
Oversigt | |
---|---|
Emne | Vikingetiden |
Indhold | Vikingetiden |
Kanonpunkt | Jellingesten |
Tid | August |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Samfund, brud og kontinuitet, kildeanalyse, historiske spor |
Materiale | H4, Historien om Danmark |
Arbejdsformer | Gruppearbejde og klasseundervisning |
Emne | Historisk overblik |
Indhold | Arbejde med relativt og kronologisk overblik |
Kanonpunkt | Flere |
Tid | September/oktober |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Kronologi, brud og kontinuitet. Principper for overblik. |
Det lokale, regionale og globale | |
Materiale | historiefaget.dk |
Arbejdsformer | Gruppearbejde, fremlæggelser |
Emne | Tidlig dansk middelalder |
Indhold | Arbejde med relativt og kronologisk overblik |
Kanonpunkt | Absalon |
Tid | Oktober/november |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Kronologi, brud og kontinuitet. Samfund. |
Det lokale, regionale og globale | |
Materiale | historiefaget.dk og H4 |
Arbejdsformer | Gruppearbejde, fremlæggelser |
Emne | Sen dansk middelalder |
Indhold | Middelalder, Margrete d.1, kalmarunionen. |
Kanonpunkt | Kalmarunionen |
Tid | November-december |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Historiske problemstillinger, kildeanalyse |
Materiale | H5 kap. 1, historiefaget.dk |
gigo-byggesæt (tværfagligt med N/T) | |
Arbejdsformer | Klasseundervisning og pararbejde |
Emne | Mayaerne |
Indhold | Opdagelsesrejser, Europas plads i verden. |
Kanonpunkt | |
Tid | Januar |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Kildeanalyse. Historiske problemstillinger. Samfund, brud og kontinuitet |
Materiale | H5 kap. 2, historiefaget.dk |
Arbejdsformer | Klasseundervisning og pararbejde |
Emne | Opdagelsesrejser |
Indhold | Opdagelsesrejser |
Kanonpunkt | Columbus |
Tid | Februar-marts |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Historiske problemstillinger. Historiske scenarier. |
Konstruktion og historiske fortællinger | |
Materiale | h5 |
Arbejdsformer | Gruppearbejde og fremlæggelse |
Emne | Energi, transport og kommunination |
Indhold | Industrialiseringen |
Tid | april-maj |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Historiske problemstillinger. Kronologi, brud og kontinuitet. |
Det lokale, regional og globale | |
Materiale | H5 |
Arbejdsformer | Klasseundervisning og pararbejde |
Emne | Straf? |
Indhold | Straf i et historisk perspektiv |
Tid | Maj-juni |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Kildeanalyse. Det lokale, regional og globale. |
Materiale | H5 |
Arbejdsformer | Klasseundervisning pararbejde |
Emne | Store opfindelser |
Indhold | Opfindelser igennem verdenshistorien |
Tid | Juni (Hvis tid) |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Historiske problemstillinger. Kronologi, brud og kontinuitet. |
Det lokale, regional og globale | |
Materiale | Tema-bøger |
Arbejdsformer | Gruppearbejde |
Materialer
Følgende er en oversigt over de materialer der forventes at blive brugt undervisningen. Oversigten vil løbende blive ajourført.
Bøger
- Historie 5 (H5)
- Historie 4 (H4)
Video
- Historien om Danmark (dr udsendelse), med tilhørende undervisningsmaterialer.
WWW
- Alinea historie for 5. til 6. klasse
- Skoletube.dk:
- tiki-toki
- Bookcreator
Copyright
© 2021 Mikkel Kristiansen.
Dette værk er under en Creative Commons Navngivelse 4.0 International licens. Besøg http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ for at se en kopi af licensen.