Indhold

Årsplan: 5. kl Historie, 2021/22

Baggrund, mål og evaluering

Udgangspunkt og mål for undervisningen i Historie er Fælles Mål og fagets fagformål:

Fagformål

Eleverne skal i faget historie opnå sammenhængsforståelse i samspil med et kronologiske overblik og kunne bruge denne forståelse i deres hverdags- og samfundsliv. Eleverne skal blive fortrolige med dansk kultur og historie.

Stk. 2. Eleverne skal arbejde analytisk og vurderende med historiske sammenhænge og problem-stillinger for at udbygge deres forståelse af menneskers liv og livsvilkår gennem tiderne og opnå indsigt i kontinuitet og forandring.

Stk. 3. Elevernes historiske bevidsthed og identitet skal styrkes med henblik på, at de forstår, hvordan de selv, deres livsvilkår og samfund er historieskabte. Derved opnår eleverne forudsætninger for at leve i et demokratisk samfund.

Følgende er kompetencemålene efter 6. klassetrin i faget historie:

Undervisningen tilrettelægges derfor for at kunne opfylde ovenstående mål. De tre kompetence mål vil der blive arbejdet bredt med i alle emnerne. I årsplanens emner er det vist hvilke færdigheds- og vidensområder der arbejdes inden for og hen imod. Ligeledes vil der i forbindelse med de enkelte forløb blive opstillet elevnære mål ud fra årsplanen og dermed de Forenklede Fællesmål.

Undervisningens udformning

En vigtig del af historieundervisningen er at eleverne opnår en forståelse for hvordan historie konstrueres og hvad der forstås ved historie som fag. Derfor vil eleverne blandt andet skulle arbejde med historiske scenarier på forskellig vis, igennem at lave egne historier om de perioder vi arbejder med. Vi vil lige som tidligere arbejde med storyline elementer og programmet pixton.

Dernæst vil der i undervisningen blive arbejdet videre med elevernes kendskab til kilder. Til dette arbejde vil vi bruge uddrag fra Historie 5 og historiefaget.dk. Dernæst vil vi i det omfang der er mulighed for det bruge lokalområdet til at se efter historiske spor.

I undervisningen vil vi løbende arbejde med en digital tidslinje i form af tiki-toki der er adgang til via skoletube.dk.

Oplæggene der bliver brugt i undervisningen vil løbende blive lagt på mkuv.dk.

Elevernes engagement vægtes højt og vi vil i løbet af året have to emner med gruppearbejde og fremlæggelse om et selvvalgt emne.

Oversigt

Følgende er en oversigt over de emner og færdigheds- og vidensområder vi arbejder indenfor i løbet af året. Udfor det enkelte emne er der opstillet læringsmål i stikordsform, de er ikke udtømmende, men er tænkt som en ledetråd i forhold til emnets indhold og læringsmål. I takt med at de enkelte emner bliver udfærdiget vil der blive linket til dem fra årsplanen, her i vil der være en mere detaljeret gennemgang af hvilke færdigheds og vidensmål der arbejdes med. Selve tidsplanen er vejledende og kan forventes at varierer del, bl.a. skal tages højde for eleverne engagement og læring.

Oversigt
Emne Vikingetiden
Indhold Vikingetiden
Kanonpunkt Jellingesten
Tid August
Færdigheds- og vidensområder i fokus Samfund, brud og kontinuitet, kildeanalyse, historiske spor
Materiale H4, Historien om Danmark
Arbejdsformer Gruppearbejde og klasseundervisning
Emne Historisk overblik
Indhold Arbejde med relativt og kronologisk overblik
Kanonpunkt Flere
Tid September/oktober
Færdigheds- og vidensområder i fokus Kronologi, brud og kontinuitet. Principper for overblik.
Det lokale, regionale og globale
Materiale historiefaget.dk
Arbejdsformer Gruppearbejde, fremlæggelser
Emne Tidlig dansk middelalder
Indhold Arbejde med relativt og kronologisk overblik
Kanonpunkt Absalon
Tid Oktober/november
Færdigheds- og vidensområder i fokus Kronologi, brud og kontinuitet. Samfund.
Det lokale, regionale og globale
Materiale historiefaget.dk og H4
Arbejdsformer Gruppearbejde, fremlæggelser
Emne Sen dansk middelalder
Indhold Middelalder, Margrete d.1, kalmarunionen.
Kanonpunkt Kalmarunionen
Tid November-december
Færdigheds- og vidensområder i fokus Historiske problemstillinger, kildeanalyse
Materiale H5 kap. 1, historiefaget.dk
gigo-byggesæt (tværfagligt med N/T)
Arbejdsformer Klasseundervisning og pararbejde
Emne Mayaerne
Indhold Opdagelsesrejser, Europas plads i verden.
Kanonpunkt
Tid Januar
Færdigheds- og vidensområder i fokus Kildeanalyse. Historiske problemstillinger. Samfund, brud og kontinuitet
Materiale H5 kap. 2, historiefaget.dk
Arbejdsformer Klasseundervisning og pararbejde
Emne Opdagelsesrejser
Indhold Opdagelsesrejser
Kanonpunkt Columbus
Tid Februar-marts
Færdigheds- og vidensområder i fokus Historiske problemstillinger. Historiske scenarier.
Konstruktion og historiske fortællinger
Materiale h5
Arbejdsformer Gruppearbejde og fremlæggelse
Emne Energi, transport og kommunination
Indhold Industrialiseringen
Tid april-maj
Færdigheds- og vidensområder i fokus Historiske problemstillinger. Kronologi, brud og kontinuitet.
Det lokale, regional og globale
Materiale H5
Arbejdsformer Klasseundervisning og pararbejde
Emne Straf?
Indhold Straf i et historisk perspektiv
Tid Maj-juni
Færdigheds- og vidensområder i fokus Kildeanalyse. Det lokale, regional og globale.
Materiale H5
Arbejdsformer Klasseundervisning pararbejde
Emne Store opfindelser
Indhold Opfindelser igennem verdenshistorien
Tid Juni (Hvis tid)
Færdigheds- og vidensområder i fokus Historiske problemstillinger. Kronologi, brud og kontinuitet.
Det lokale, regional og globale
Materiale Tema-bøger
Arbejdsformer Gruppearbejde

Materialer

Følgende er en oversigt over de materialer der forventes at blive brugt undervisningen. Oversigten vil løbende blive ajourført.

Bøger

Video

WWW

© 2021 Mikkel Kristiansen.

Dette værk er under en Creative Commons Navngivelse 4.0 International licens. Besøg http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ for at se en kopi af licensen.