Indhold
Årsplan: 4. kl Historie, 2020/21
Baggrund, mål og evaluering
Udgangspunkt og mål for undervisningen i Historie er Fælles Mål og fagets fagformål:
Fagformål Eleverne skal i faget historie opnå sammenhængsforståelse i samspil med et kronologiske overblik og kunne bruge denne forståelse i deres hverdags- og samfundsliv. Eleverne skal blive fortrolige med dansk kultur og historie.
Stk. 2. Eleverne skal arbejde analytisk og vurderende med historiske sammenhænge og problemstillinger for at udbygge deres forståelse af menneskers liv og livsvilkår gennem tiderne og opnå indsigt i kontinuitet og forandring.
Stk. 3. Elevernes historiske bevidsthed og identitet skal styrkes med henblik på, at de forstår, hvordan de selv, deres livsvilkår og samfund er historieskabte. Derved opnår eleverne forudsætninger for at leve i et demokratisk samfund. Eleverne skal i faget historie opnå sammenhængsforståelse i samspil med et kronologiske overblik og kunne bruge denne forståelse i deres hverdags- og samfundsliv. Eleverne skal blive fortrolige med dansk kultur og historie.
Følgende er kompetencemålene efter 4. klassetrin i faget historie:
- Kronologi og sammenhæng: Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv
- Kildearbejde: Eleven kan anvende kilder til at opnå viden om fortiden
- Historiebrug: Eleven kan fortælle om, hvordan mennesker er påvirket af og bruger historie
Undervisningen tilrettelægges derfor for at kunne opfylde ovenstående mål. De tre kompetence mål vil der blive arbejdet bredt med i alle emnerne. I årsplanens emner er det vist hvilke færdigheds- og vidensområder der arbejdes inden for og hen imod. Ligeledes vil der i forbindelse med de enkelte forløb blive opstillet elevnære mål ud fra årsplanen og dermed de Forenklede Fællesmål.
Undervisningens udformning
Så vidt det er muligt vil der blive inddraget bevægelse i den ugentlige historieundervisninge.
Dernæst vil eleverne blive introduceret til arbejdet med kilder i historieundervisningen. Til dette arbejde vil vi bruge uddrag fra Historie 4 og historie.alinea.dk/. I det omfang som der er mulighed for det, vil vi bruge lokalområdet til at se efter historiske spor.
Eleverne vil i 4. klasse starte arbejdet med deres tidslinje, vi kommer til at bruge tjenesten tiki-toki som det primære værktøj i den sammenhæng. Derudover vil vi løbende lave tidsfriser til ophængning i klassen.
Oplæggene der bliver brugt i undervisningen vil løbende blive lagt på mkuv.dk.
Oversigt
Følgende er en oversigt over de emner og færdigheds- og vidensområder vi arbejder indenfor i løbet af året. Udfor det enkelte emne er der opstillet læringsmål i stikordsform, de er ikke udtømmende, men er tænkt som en ledetråd i forhold til emnets indhold og læringsmål. I takt med at de enkelte emner bliver udfærdiget vil der blive linket til dem fra årsplanen, her i vil der være en mere detaljeret gennemgang/illustration over hvilke færdigheds og vidensmål der arbejdes med. Selve tidsplanen er vejledende og kan forventes at varierer en del, bl.a. skal tages højde for eleverne engagement og læring.
Oversigt | |
---|---|
Emne | Bronzealderen |
Tid | August |
Om forløbet | Grundet ændringer i forårets undevisning |
starter vi med en opsamling på Bronzealderen. | |
Færdigheds- og vidensområder | historiske spor, kildeanalyse, livsgrundlag og produktion, lokalområde, |
kronologi | |
Kanonpunkt | Solvognen |
Materiale | H3 kap. 5 |
Emne | Hvordan ved vi hvad der er sket? |
Tid | August-september |
Om forløbet | Emnet handler om hvordan vi ved hvad der er sket i historien |
og om hvad historie er. | |
Emner vi arbejder med | historiske spor, lokalområde, historiske begivenheders betydning, |
historieskabte | |
Materiale | H4 kap. 1 |
Emne | Tidslinjer |
Tid | September-oktober |
Om forløbet | Forløbet introducerer tidslinjer og tjenesten tiki-toki. |
Eleven skal selv konstruerer tidslinjer v.hj.a tjenesten tiki-toki | |
Færdigheds- og vidensområder | Kronologi, historiekanon |
Materiale | tiki-toki (webbaserede tidslinjer) |
Emne | Romerriget |
Tid | Oktober-november |
Om forløbet | Forløbet introducerer eleverne til det gamle Rom, |
vi sætter fokus på historiske fortællinger igennem Asterix og Obelix. | |
Færdigheds- og vidensområder | Samfund, Kronologi, Familie og fællesskaber, historiske fortællinger, |
historiske spor | |
Kanonpunkt | Kejser Augustus |
Materiale | H4 kap. 2, Asterix - sejren over Cæsar |
Emne | Jernalderen |
Tid | December |
Om forløbet | I emnet kommer eleverne til at arbejde med jernalderen i Danmark |
og lave sammenligninger med Romerriget. | |
Færdigheds- og vidensområder | Samfund, kronologi, Familie og fællesskaber |
Kanonpunkt | Kejser Augustus |
Materiale | Jernalderen, Pixton |
Emne | Vikingetiden |
Tid | Januar-februar-marts |
Om forløbet | Vi arbejder med vikingetiden, dets folk, historie og guder. |
Færdigheds- og vidensområder | Samfund, familie og fællesskaber, kildeanalyse, historiske spor |
Kanonpunkt | Jellingstenen |
Materiale | H4, kap. 4, Historien om Danmark - Vikingetiden, dr.dk/skole |
Emne | Sundhed og sygdom |
Tid | April |
Om forløbet | I emnet kommer eleverne til at arbejde med sundhed og sygdom de sidste 400år. |
Færdigheds- og vidensområder | Samfund, kronologi, Familie og fællesskaber |
Materiale | H4, kap. 3 |
Emne | Absalon og Saxo |
Tid | Maj-juni |
Om forløbet | Eleverne introduceres for tidlig dansk middelalder |
og arbejder med den historiske person Absalon. | |
Færdigheds- og vidensområder | Samfund, familie og fællesskaber, kildeanalyse, historiske spor, |
historiske fortællinger | |
Kanonpunkt | Absalon |
Materiale | H4 kap. 6 |
Materialer
Følgende er en oversigt over de materialer der forventes at blive brugt undervisningen. Oversigten vil løbende blive ajourført.
Bøger
- Historie 3 (H4), Gyldendal
- Historie 4 (H4), Gyldendal
WWW
- historie3-6.gyldendal.dk
- fagbog.gyldendal.dk
- dr.dk/skole
- Skoletube.dk:
- Pixton
- tiki-toki
Copyright
© 2020 Mikkel Kristiansen.
Dette værk er under en Creative Commons Navngivelse 4.0 International licens. Besøg http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ for at se en kopi af licensen.