Indhold

Årsplan: 4. kl Historie, 2020/21

Baggrund, mål og evaluering

Udgangspunkt og mål for undervisningen i Historie er Fælles Mål og fagets fagformål:

Fagformål Eleverne skal i faget historie opnå sammenhængsforståelse i samspil med et kronologiske overblik og kunne bruge denne forståelse i deres hverdags- og samfundsliv. Eleverne skal blive fortrolige med dansk kultur og historie.

Stk. 2. Eleverne skal arbejde analytisk og vurderende med historiske sammenhænge og problemstillinger for at udbygge deres forståelse af menneskers liv og livsvilkår gennem tiderne og opnå indsigt i kontinuitet og forandring.

Stk. 3. Elevernes historiske bevidsthed og identitet skal styrkes med henblik på, at de forstår, hvordan de selv, deres livsvilkår og samfund er historieskabte. Derved opnår eleverne forudsætninger for at leve i et demokratisk samfund. Eleverne skal i faget historie opnå sammenhængsforståelse i samspil med et kronologiske overblik og kunne bruge denne forståelse i deres hverdags- og samfundsliv. Eleverne skal blive fortrolige med dansk kultur og historie.

Følgende er kompetencemålene efter 4. klassetrin i faget historie:

Undervisningen tilrettelægges derfor for at kunne opfylde ovenstående mål. De tre kompetence mål vil der blive arbejdet bredt med i alle emnerne. I årsplanens emner er det vist hvilke færdigheds- og vidensområder der arbejdes inden for og hen imod. Ligeledes vil der i forbindelse med de enkelte forløb blive opstillet elevnære mål ud fra årsplanen og dermed de Forenklede Fællesmål.

Undervisningens udformning

Så vidt det er muligt vil der blive inddraget bevægelse i den ugentlige historieundervisninge.

Dernæst vil eleverne blive introduceret til arbejdet med kilder i historieundervisningen. Til dette arbejde vil vi bruge uddrag fra Historie 4 og historie.alinea.dk/. I det omfang som der er mulighed for det, vil vi bruge lokalområdet til at se efter historiske spor.

Eleverne vil i 4. klasse starte arbejdet med deres tidslinje, vi kommer til at bruge tjenesten tiki-toki som det primære værktøj i den sammenhæng. Derudover vil vi løbende lave tidsfriser til ophængning i klassen.

Oplæggene der bliver brugt i undervisningen vil løbende blive lagt på mkuv.dk.

Oversigt

Følgende er en oversigt over de emner og færdigheds- og vidensområder vi arbejder indenfor i løbet af året. Udfor det enkelte emne er der opstillet læringsmål i stikordsform, de er ikke udtømmende, men er tænkt som en ledetråd i forhold til emnets indhold og læringsmål. I takt med at de enkelte emner bliver udfærdiget vil der blive linket til dem fra årsplanen, her i vil der være en mere detaljeret gennemgang/illustration over hvilke færdigheds og vidensmål der arbejdes med. Selve tidsplanen er vejledende og kan forventes at varierer en del, bl.a. skal tages højde for eleverne engagement og læring.

Oversigt
Emne Bronzealderen
Tid August
Om forløbet Grundet ændringer i forårets undevisning
starter vi med en opsamling på Bronzealderen.
Færdigheds- og vidensområder historiske spor, kildeanalyse, livsgrundlag og produktion, lokalområde,
kronologi
Kanonpunkt Solvognen
Materiale H3 kap. 5
Emne Hvordan ved vi hvad der er sket?
Tid August-september
Om forløbet Emnet handler om hvordan vi ved hvad der er sket i historien
og om hvad historie er.
Emner vi arbejder med historiske spor, lokalområde, historiske begivenheders betydning,
historieskabte
Materiale H4 kap. 1
Emne Tidslinjer
Tid September-oktober
Om forløbet Forløbet introducerer tidslinjer og tjenesten tiki-toki.
Eleven skal selv konstruerer tidslinjer v.hj.a tjenesten tiki-toki
Færdigheds- og vidensområder Kronologi, historiekanon
Materiale tiki-toki (webbaserede tidslinjer)
Emne Romerriget
Tid Oktober-november
Om forløbet Forløbet introducerer eleverne til det gamle Rom,
vi sætter fokus på historiske fortællinger igennem Asterix og Obelix.
Færdigheds- og vidensområder Samfund, Kronologi, Familie og fællesskaber, historiske fortællinger,
historiske spor
Kanonpunkt Kejser Augustus
Materiale H4 kap. 2, Asterix - sejren over Cæsar
Emne Jernalderen
Tid December
Om forløbet I emnet kommer eleverne til at arbejde med jernalderen i Danmark
og lave sammenligninger med Romerriget.
Færdigheds- og vidensområder Samfund, kronologi, Familie og fællesskaber
Kanonpunkt Kejser Augustus
Materiale Jernalderen, Pixton
Emne Vikingetiden
Tid Januar-februar-marts
Om forløbet Vi arbejder med vikingetiden, dets folk, historie og guder.
Færdigheds- og vidensområder Samfund, familie og fællesskaber, kildeanalyse, historiske spor
Kanonpunkt Jellingstenen
Materiale H4, kap. 4, Historien om Danmark - Vikingetiden, dr.dk/skole
Emne Sundhed og sygdom
Tid April
Om forløbet I emnet kommer eleverne til at arbejde med sundhed og sygdom de sidste 400år.
Færdigheds- og vidensområder Samfund, kronologi, Familie og fællesskaber
Materiale H4, kap. 3
Emne Absalon og Saxo
Tid Maj-juni
Om forløbet Eleverne introduceres for tidlig dansk middelalder
og arbejder med den historiske person Absalon.
Færdigheds- og vidensområder Samfund, familie og fællesskaber, kildeanalyse, historiske spor,
historiske fortællinger
Kanonpunkt Absalon
Materiale H4 kap. 6

Materialer

Følgende er en oversigt over de materialer der forventes at blive brugt undervisningen. Oversigten vil løbende blive ajourført.

Bøger

WWW

© 2020 Mikkel Kristiansen.

Dette værk er under en Creative Commons Navngivelse 4.0 International licens. Besøg http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ for at se en kopi af licensen.