Årsplan: 3. kl Historie, 2015/16
Baggrund, mål og evaluering
Udgangspunkt og mål for undervisningen i Historie er Fælles Mål og fagets fagformål:
Fagformål
Eleverne skal i faget historie opnå sammenhængsforståelse i samspil med et kronologiske overblik og kunne bruge denne forståelse i deres hverdags- og samfundsliv. Eleverne skal blive fortrolige med dansk kultur og historie.
Stk. 2. Eleverne skal arbejde analytisk og vurderende med historiske sammenhænge og problem-stillinger for at udbygge deres forståelse af menneskers liv og livsvilkår gennem tiderne og opnå indsigt i kontinuitet og forandring.
Stk. 3. Elevernes historiske bevidsthed og identitet skal styrkes med henblik på, at de forstår, hvordan de selv, deres livsvilkår og samfund er historieskabte. Derved opnår eleverne forudsætninger for at leve i et demokratisk samfund.
Følgende er kompetencemålene efter 4. klassetrin i faget historie:
- Kronologi og sammenhæng: Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv
- Kildearbejde: Eleven kan anvende kilder til at opnå viden om fortiden
- Historiebrug: Eleven kan fortælle om, hvordan mennesker er påvirket af og bruger historie
Undervisningen tilrettelægges derfor for at kunne opfylde ovenstående mål. De tre kompetence mål vil der blive arbejdet bredt med i alle emnerne. I årsplanens emner er det vist hvilke færdigheds- og vidensområder der arbejdes inden for og hen imod. Ligeledes vil der i forbindelse med de enkelte forløb blive opstillet elevnære mål ud fra årsplanen og dermed de Forenklede Fællesmål.
Undervisningens udformning
I 3. klasse vil eleverne for første gang oplever faget historie. De enkelte elever vil alle have forskellig forståelse af hvad historie er, hvor det starter og hvor deres egen placering er. Den første del af undervisningen vil derfor tage udgangspunkt i deres egen historie i form af arbejde med deres egne familiers stamtræ.
Selve undervisningsformen vil veksle mellem læsning på klassen, korte læreroplæg/fortællinger, spil og makkerpararbejde. Derudover vil konkret og rammesat gruppearbejde blive introduceret.
I forbindelse med emnet omkring middelalderemnet Lillehavn på munkenes tid, vil vi undervejs i emnet opbygge et kort over hvordan en by som Lillehavn kunne have set omkring år 1100. Udover kortet vil eleverne også skulle skrive om de personer der bor i byen. De personer som eleverne skriver om vil blive brugt i forbindelse med at eleverne skal lave korte fortællinger med LEGO Education Story Starter, som fremvises for klassen og indgår i klassens tidsfrise. Klassen vil løbende klassen arbejde med en fysisk tidsfrise, enten i form af tegninger, plancher eller billeder fra undervisningen.
Herved lægger undervisningen sig op af nogle af de tanker der er i undervisningsmetoden /storyline/.
Vi vil bruge Ipads i undervisningen til både at læse på, via siden historiefaget.dk, og til at lave korte opgaver på via tjeneste padlet.com.
Oplæggene der bliver brugt i undervisningen vil løbende blive lagt på mkuv.dk.
Oversigt
Følgende er en oversigt over de emner og færdigheds- og vidensområder vi arbejder indenfor i løbet af året. Udfor det enkelte emne er der opstillet læringsmål i stikordsform, de er ikke udtømmende, men er tænkt som en ledetråd i forhold til emnets indhold og læringsmål. I takt med at de enkelte emner bliver udfærdiget vil der blive linket til dem fra årsplanen, her i vil der være en mere detaljeret gennemgang/illustration over hvilke færdigheds og vidensmål der arbejdes med. Selve tidsplanen er vejledende og kan forventes at varierer en del, bl.a. skal tages højde for eleverne engagement og læring.
Oversigt | |
---|---|
Emne | Mit stamtræ/Hvad er historie? |
Tid | August |
Færdigheds- og vidensområder | Familie og fællesskaber, samfund, historiske spor/bevidsthed, Sprog og skriftsprog |
Læringsmål | historiske spor, lokalområde, historieskabte, familie/slægt, ændringer i livsgrundlag |
Materiale | HMH3, kap. 1, mindmeister.com |
Emne | Den nære fortid |
Tid | September |
Færdigheds- og vidensområder | Kronologi, familie og fællesskaber, livsgrundlag og produktion, samfund |
Læringsmål | familie/slægt eget liv, ændringer i samfundsstrukturer/livsgrundlag |
Materiale | HMH3, kap. 2, mindmeister.com |
Emne | 1700-tallet |
Tid | November |
Færdigheds- og vidensområder | Kronologi, familie og fællesskaber, livsgrundlag/produktion, samfund, historiske scenarier |
Læringsmål | Eleven har viden om relativ kronologi, magtforhold og samfundsstrukturer, historiske scenarier |
Materiale | HMH3 kap. 3, LEGO Education Story Starter, mindmeister.com |
Emne | Middelalder |
Tid | Februar |
Færdigheds- og vidensområder | Kronologi, familie og fællesskaber, livsgrundlag/produktion, samfund, historiske scenarier |
Læringsmål | Eleven har viden om relativ kronologi, magtforhold og samfundsstrukturer, historiske scenarier |
Materiale | HMH3, kap. 4, historiefaget.dk |
Emne | Romerriget |
Tid | April |
Færdigheds- og vidensområder | Kronologi, familie og fællesskaber, livsgrundlag/produktion, samfund, historiske scenarier |
Læringsmål | Eleven har viden om relativ kronologi, magtforhold og samfundsstrukturer, historiske scenarier |
Materiale | Kompendie, historiefaget.dk |
Kanonpunkt | Augustus |
Hvis der bliver tid udover de anførte emner vil vi arbejde med emnet: Stenalder.
Materialer
Bøger
- Hit med historien! For 3. klasse (HMH7)
- Kompendie, med materiale fra blandt andet glyptotekets skoletjeneste.
WWW
Webtjenester/skoletube
- http://da.padlet.com/ (virtuelle opslagstavler)
- http://www.tiki-toki.com/ (tidslinie program)
Konkrete materialer
Copyright
© 2015 Mikkel Kristiansen.
Dette værk er under en Creative Commons Navngivelse 4.0 International licens. Besøg http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ for at se en kopi af licensen.