Indhold
Årsplan: 7kl. biologi, 2016/17
Baggrund, mål og evaluering
Udgangspunkt og mål for undervisningen i Historie er Fælles Mål og fagets fagformål:
Fagformål
Eleverne skal i faget biologi udvikle naturfaglige kompetencer og dermed opnå indblik i, hvordan biologi – og biologisk forskning – i samspil med de andre naturfag bidrager til vores forståelse af verden. Eleverne skal i biologi tilegne sig færdigheder og viden om krop og sundhed, økosystemer, mikrobiologi, evolution og anvendelse af naturgrundlaget med vægt på forståelse af grundlæggende biologiske begreber, biologiske sammenhænge og vigtige anvendelser af biologi.
Stk. 2. Elevernes læring skal baseres på varierede arbejdsformer, som i vidt omfang bygger på deres egne iagttagelser og undersøgelser, bl.a. ved laboratorie- og feltarbejde. Elevernes interesse og nysgerrighed over for natur, biologi, naturvidenskab og teknologi skal udvikles, så de får lyst til at lære mere.
Stk. 3. Eleverne skal opnå erkendelse af, at naturvidenskab og teknologi er en del af vores kultur og verdensbillede. Elevernes ansvarlighed over for natur, miljø og sundhed skal videreudvikles, så de får tillid til egne muligheder for stillingtagen og handlen i forhold til en bæredygtig udvikling og menneskets samspil med naturen – lokalt og globalt.
Følgende er kompetencemålene efter 9. klassetrin i faget biologi:
- Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi
- Modellering: Eleven kan anvende og vurdere modeller i biologi
- Perspektivering: Eleven kan perspektivere biologi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
- Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med biologi
Undervisningen bygger videre på tidligere års undervisning og vil tage udgangspunkt i at der i 9. klasse er afsat 1. lektion ugentligt til faget biologi. Dette medfører at der er snævre rammer for hvad der kan gennemføres af forsøg og ekskursioner og derfor vil vægtning af kompetence mål ligge på modellering, perspektivering og kommunikation. I årsplanens emner er det vist hvilke færdigheds- og vidensområder der arbejdes inden for og hen imod, derudover vil der til hvert emne ligge en oversigt over hviĺke færdigheds- og læringsmål undervisningen ligger til grund for. Ligeledes vil der i forbindelse med de enkelte forløb blive opstillet elevnære mål ud fra årsplanen og dermed de Forenklede Fællesmål.
Undervisningens udformning og rammer
I biologi vil eleverne møde et nyt fag, som bygger videre på den viden som de allerede har fået igennem natur og teknologi. Undervisningen tager afsæt i undervisningssystemet Ind i biologien. Derudover vil vi bruge bogen Ny biologi 1 til emnet Økosystemer og Jordens liv. Herudover vil undervisningen blive suppleret med http://www.biologi-faget.dk, andre materialer og undervisningsrelaterede udsendelser.
Når forholdene og emnerne tillader vil vi lave eksperimentelt arbejde og inddrage områder omkring skolen hvor det er relevant i forhold til emnerne.
Som udgangspunkt læser vi siderne på klassen, herved sikres det at alle når igennem stoffet og får mulighed for at få forklaret de mange nye fagbegreber eleverne møder i biologi.
Da biologiundervisningen afsluttes i 9. klasse med en fælles naturfaglig afgangsprøve, vil der blive tænkt tværfaglige forløb hvor dette kan tilrettelægges med de to andre naturfag på 7. årgang. Dette aspekt af undervisningen vil også medføre at der kan blive ændret i årsplanen.
De præsentationer som der vil blive anvendt i undervisningen vil løbende blive lagt op/redigeret på http://mkuv.dk/bio-7-kl.html.
Oversigt
Oversigt | |
---|---|
Emne | Introduktion til biologi |
Tid | August |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Undersøgelse i naturfag, Celler, mikrobiologi og bioteknologi |
Faglig læsning og skrivning, Perspektivering i naturfag | |
Materiale | Hvordan jorden blev grøn |
Arbejdsformer | Klasseundervisninge, eksperimentelt arbejde |
Emne | Verdens natur |
Tid | August-september |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Økosytemer, Evolution, Formidling, Argumentation |
Materiale | NB, kap. 1. Dyrs forunderlige liv (3) |
Arbejdsformer | Klassenundervisning, gruppearbejde |
Emne | Jordens liv |
Tid | Oktober-november |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Evolution, Celler, mikrobiologi og bioteknologi |
Materiale | NB, kap. 2 |
Arbejdsformer | Klasseundervisninge, makkerpar |
Emne | Danmarks natur |
Tid | December-januar |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Økosytemer, Undersøgelser i naturfag |
Materiale | NB kap. 1 |
Arbejdsformer | Gruppearbejde/fremlæggelse |
Emne | Kroppen og pubertet |
Tid | Februar-marts |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Krop og sundhed, Perspektivering i naturfag |
Materiale | B7, kap. 3 |
BC, kap. 7 | |
Viden om: Kroppen | |
Arbejdsformer | Klasseundervisning, eksperimentelt arbejde |
Emne | Anvendt biologi |
Tid | April-maj |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Perspektivering i naturfag, Anvendelse af naturgrundlaget |
Materiale | B7, kap. 4 |
Det store svinerige | |
Arbejdsformer | Klasseundervisninge, grupparbejde, fremlæggelser |
Emne | Søen |
Tid | Juni |
Færdigheds- og vidensområder i fokus | Økosystemer, Undersøgelser i naturfag, Formidling |
Materiale | B7, kap. 6 |
Arbejdsformer | Klasseundervisninge, eksperimentelt arbejde |
Materialer:
Oversigt over de materialer vi kommer til at bruge i biologiundervisningen på 7. årgang.
Bøger
Ind ind i biologien 7 (B7)
- Kapitel 3: Sundhed og livsstil
- Kapitel 4: Anvendt biologi - primære erhverv
- Kapitel 6: Ferskvand
Bios C (BC)
- Kapitel 7: Sex og samliv
Ny biologi 1 (NB)
- Kapitel 1: Danmarks natur
- Kapitel 2: Jordens liv
- Kapitel 3: Verdens natur
Film, medier og udsendelser
- Hvordan jorden blev grøn
- Viden om: kroppen
- Din fantastiske krop
- Det store svinerige
- Naturtid - Danmarks farlige natur
- Dyrs forunderlige verden (3)
- Dyrs forunderlige verden (1)
WWW
- http://www.verdens-dyr.dk
- http://mkuv.dk/bio-7-kl.html
- http://da.padlet.com
- http://biologi-tjek.dk
- http://biologifaget.dk
Copyright
© 2016 Mikkel Kristiansen.
Dette værk er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-DelPåSammeVilkår 2.5 Danmark Licens