Indhold

Årsplan: 7kl. biologi, 2016/17

Baggrund, mål og evaluering

Udgangspunkt og mål for undervisningen i Historie er Fælles Mål og fagets fagformål:

Fagformål

Eleverne skal i faget biologi udvikle naturfaglige kompetencer og dermed opnå indblik i, hvordan biologi – og biologisk forskning – i samspil med de andre naturfag bidrager til vores forståelse af verden. Eleverne skal i biologi tilegne sig færdigheder og viden om krop og sundhed, økosystemer, mikrobiologi, evolution og anvendelse af naturgrundlaget med vægt på forståelse af grundlæggende biologiske begreber, biologiske sammenhænge og vigtige anvendelser af biologi.

Stk. 2. Elevernes læring skal baseres på varierede arbejdsformer, som i vidt omfang bygger på deres egne iagttagelser og undersøgelser, bl.a. ved laboratorie- og feltarbejde. Elevernes interesse og nysgerrighed over for natur, biologi, naturvidenskab og teknologi skal udvikles, så de får lyst til at lære mere.

Stk. 3. Eleverne skal opnå erkendelse af, at naturvidenskab og teknologi er en del af vores kultur og verdensbillede. Elevernes ansvarlighed over for natur, miljø og sundhed skal videreudvikles, så de får tillid til egne muligheder for stillingtagen og handlen i forhold til en bæredygtig udvikling og menneskets samspil med naturen – lokalt og globalt.

Følgende er kompetencemålene efter 9. klassetrin i faget biologi:

Undervisningen bygger videre på tidligere års undervisning og vil tage udgangspunkt i at der i 9. klasse er afsat 1. lektion ugentligt til faget biologi. Dette medfører at der er snævre rammer for hvad der kan gennemføres af forsøg og ekskursioner og derfor vil vægtning af kompetence mål ligge på modellering, perspektivering og kommunikation. I årsplanens emner er det vist hvilke færdigheds- og vidensområder der arbejdes inden for og hen imod, derudover vil der til hvert emne ligge en oversigt over hviĺke færdigheds- og læringsmål undervisningen ligger til grund for. Ligeledes vil der i forbindelse med de enkelte forløb blive opstillet elevnære mål ud fra årsplanen og dermed de Forenklede Fællesmål.

Undervisningens udformning og rammer

I biologi vil eleverne møde et nyt fag, som bygger videre på den viden som de allerede har fået igennem natur og teknologi. Undervisningen tager afsæt i undervisningssystemet Ind i biologien. Derudover vil vi bruge bogen Ny biologi 1 til emnet Økosystemer og Jordens liv. Herudover vil undervisningen blive suppleret med http://www.biologi-faget.dk, andre materialer og undervisningsrelaterede udsendelser.

Når forholdene og emnerne tillader vil vi lave eksperimentelt arbejde og inddrage områder omkring skolen hvor det er relevant i forhold til emnerne.

Som udgangspunkt læser vi siderne på klassen, herved sikres det at alle når igennem stoffet og får mulighed for at få forklaret de mange nye fagbegreber eleverne møder i biologi.

Da biologiundervisningen afsluttes i 9. klasse med en fælles naturfaglig afgangsprøve, vil der blive tænkt tværfaglige forløb hvor dette kan tilrettelægges med de to andre naturfag på 7. årgang. Dette aspekt af undervisningen vil også medføre at der kan blive ændret i årsplanen.

De præsentationer som der vil blive anvendt i undervisningen vil løbende blive lagt op/redigeret på http://mkuv.dk/bio-7-kl.html.

Oversigt

Oversigt
Emne Introduktion til biologi
Tid August
Færdigheds- og vidensområder i fokus Undersøgelse i naturfag, Celler, mikrobiologi og bioteknologi
Faglig læsning og skrivning, Perspektivering i naturfag
Materiale Hvordan jorden blev grøn
Arbejdsformer Klasseundervisninge, eksperimentelt arbejde
Emne Verdens natur
Tid August-september
Færdigheds- og vidensområder i fokus Økosytemer, Evolution, Formidling, Argumentation
Materiale NB, kap. 1. Dyrs forunderlige liv (3)
Arbejdsformer Klassenundervisning, gruppearbejde
Emne Jordens liv
Tid Oktober-november
Færdigheds- og vidensområder i fokus Evolution, Celler, mikrobiologi og bioteknologi
Materiale NB, kap. 2
Arbejdsformer Klasseundervisninge, makkerpar
Emne Danmarks natur
Tid December-januar
Færdigheds- og vidensområder i fokus Økosytemer, Undersøgelser i naturfag
Materiale NB kap. 1
Arbejdsformer Gruppearbejde/fremlæggelse
Emne Kroppen og pubertet
Tid Februar-marts
Færdigheds- og vidensområder i fokus Krop og sundhed, Perspektivering i naturfag
Materiale B7, kap. 3
BC, kap. 7
Viden om: Kroppen
Arbejdsformer Klasseundervisning, eksperimentelt arbejde
Emne Anvendt biologi
Tid April-maj
Færdigheds- og vidensområder i fokus Perspektivering i naturfag, Anvendelse af naturgrundlaget
Materiale B7, kap. 4
Det store svinerige
Arbejdsformer Klasseundervisninge, grupparbejde, fremlæggelser
Emne Søen
Tid Juni
Færdigheds- og vidensområder i fokus Økosystemer, Undersøgelser i naturfag, Formidling
Materiale B7, kap. 6
Arbejdsformer Klasseundervisninge, eksperimentelt arbejde

Materialer:

Oversigt over de materialer vi kommer til at bruge i biologiundervisningen på 7. årgang.

Bøger

Ind ind i biologien 7 (B7)

Bios C (BC)

Ny biologi 1 (NB)

Film, medier og udsendelser

WWW

Copyright

© 2016 Mikkel Kristiansen.

Dette værk er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-DelPåSammeVilkår 2.5 Danmark Licens