Sport og forbrænding
nt, 6.klasse

Sport og forbrænding

Overordnede mål og begreber for forløbet

  • Eleven har viden om motion
  • Eleven har viden om kost og hygiejne
  • Eleven kan med modeller forklare ørets og øjets fysiologi og anatomi
  • Eleven har viden om syn og hørelse
  • Eleven kan opstille modeller om fordøjelsessystemet
  • Eleven har viden om fordøjelse
  • Eleven kan gennemføre systematiske undersøgelser af lys
  • Eleverne har viden om egenskaber ved lys

Mål og begreber for i dag:

  • Sammenhæng mellem et lys der brænder og forbrænding af mad
  • Kroppen er en maskine!
  • Hvad kroppen grundlæggende har brug for, for at klare sig

Opsamling N/T: mindmap

Hvorfor dyrke Sport?

Kroppen er en motor

Motor, fra https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mercedes_V6_DTM_Rennmotor_1996.jpg, udgivet under: Creative Commons Navngivelse – Del på samme vilkår 3.0 Unported

Hvad er der i maden?

  • Kulhydrat (energi)
  • Fedt (energi + byggesten)
  • Protein (byggesten + energi)
  • Mineraler (byggesten)
  • Vitaminer (byggesten)
  • Vand (Fordampning/affaldsstoffer)

Forbrænding

  • Du bruger hele tiden energi
  • ...når du sover
  • ...når du løber
  • ...når du...

(For)brænding

Lys og mad

  • Både når mad og stearinlys brænder sker der er en forbrænding.

Undersøg forbrænding (forsøg s. 11)

  • Hvad er der brug for for at ting kan forbrændes?
  • Både i din krop og til stearinlyset?
  • Bogen: læs side 10 og 11

Hvor langt kan du løbe på en yankiebar?

  • læs side 12-13

Hvorfor sveder man?

  • læs side 14-15