Vedvarende energi
nt, 5.klasse

Vedvarende energi

Mål og begreber

  • Du skal have viden om hvad drivhuseffekten er
  • Du skal ved hjælp af modeller kunne forklare drivhuseffekten
  • Du skal have viden om hvordan menneskeheden påvirker klimaet på jorden
  • Du skal kunne komme med løsningsforslag til hvad vi som mennesker kan gøre for klimaet på jorden
  • Du skal kunne gennemføre og evaluere et forsøg
  • Du skal have kendskab til vands tilstandsformer
  • Du skal kunne lave forsøg med vands tilstandsformer
  • Bæredygtighed
  • Klima(forandringer)
  • Drivhuseffekt
  • C02
  • Vedvarende energi

Gammel eller ny energi?

  1. Vi læser s. 23, 27, 31 og 35
  2. Opret en padletskoletube.dk
  3. Skriv ned hvilke former for energikilder I har hørt om
  4. Skriv fordele og ulemper ned for hver enkel af energikilderne
  5. Skriv hvad man kan bruge energikilderne til
  6. Udgiv jeres padlet på skoletube kanalen med jeres klasse og N/T i navnet

Opsamling

  • Hvilke energikilder er der?
  • Hvilke fordele og ulemper kan I se ved dem?
  • Hvor og til hvad kan man anvende dem?

Ideer!

I skal nu i jeres gruppe beslutte jer for at bruge en af energikilderne. Når I har besluttet jer for hvilken energikilde I vil bruge skal I oprette en padlet hvor I laver en beskrivelse af jeres opfindelse. I skal enten finde tegninger/billeder på nettet og sætte ind, ellers skal I lave tegninger af og tage billeder af dem og sætte det ind.

  • Skal det være en cykel der oplader ens telefon, mens man cykler?
  • Et hus hvor hele taget er lavet af solceller?

KlimaNørd