Erosion og afslutning

Erosion og afslutning

Mål og begreber

  • Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser
  • Eleven kan designe enkle undersøgelser
  • Eleven har viden om undersøgelsesdesign
  • Eleven kan anvende sammensatte modeller til at beskrive processer
  • Eleven kan diskutere enkle modellers egnethed
  • Eleven har viden om produktioners afhængighed og påvirkning af naturgrundlaget

Erosion

  1. Læs s. 16 og 17

Opgave

  1. Hvordan kan I vise regnvand kan påvirke bjerget i opgaven på side 16?
  2. Kan I vise hvordan en flod påvirker et landskab?

Floddelta

Vandkraft

  • Læs side 32-33

Minedrift

Læs side 35

  • Kobber
  • Jern
  • Guld
  • Diamanter
  • Sjældne jordarter

Opsamling

Udfyld arket med følgende begreber:

  • Pladetektonik
  • Jordens opbygning
  • Jordens alder
  • Vulkaner
  • Bjerge

Mundtlig evaluering

  • Hvad har fungeret godt?
  • Hvad fungeret mindre godt?
  • Hvis I skulle have lært mere igennem forløbet hvad skulle så have været anderledes?
  • Hvad bør laves om til næste gang jeg skal have et lignende forløb?