Liv?
nt, 4.klasse

Liv?

Mål for forløbet

  • Du har viden om at liv er i familie med hinanden og kan bruge denne viden til at sætte udvalgte dyr sammen ud fra hvad de er i familie med.
  • Du har viden om forskellige dyrs og planters levesteder samt grundlaget for deres liv
  • Du har kendskab til Charles Darwin og evolutionsteoriens grundlæggelse
  • Du kan læse fagtekster og skrive korte fagtekster selv
  • Du skal kunne bestemme udvalgte dyr ud fra opslagsbøger
  • Du skal kunne sammenligne dyr og deres opbygning
  • Du skal kunne lave et forsøg hvor du undersøger en forventning
  • Du skal kende til enkelte centrale naturvidenskabelige begivenheder/udviklinger
  • Du skal kunne fortælle om dine egne opdagelser/undersøgelser

Hvad er Liv?

Hvad har liv til fælles?

Spørgsmål

  1. Hvad har organismerne til fælles?
  2. Hvordan adskiller de sig fra hinanden?
  3. Hvem er tættest i familie med hinanden?
  4. ...hvem er fjernest?

Baggrund/Læsning

Dyrenes skabelon

  • Anatomi
  • Dissekere
  • Pattedyr
  • DNA

Livets træ

  • Organisme
  • Blågrønalge
  • Celle
  • Klassifikation
  • plante/dyrerige
  • udviklingshistorie



Opgave: Start på at lave en ordbog over begreberne. Brug gerne tegninger. Ordbogen skal være i mappen.









Galapagos