Solsystemet II
nt, 4.klasse

Solsystemet II

Mål og begreber

  • Du kan designe en ide til rumskib
  • Du kan vise hvordan dit rumskib er bygget op
  • Du kan sammenligne planeter i vores solsystem
  • Du kender til rumfartens historie
  • Du kan fortælle om solsystemets dele
  • Du ved hvordan månen og jorden drejer om solen
  • Du kender til den naturvidenskabelige forklaring på hvordan Solsystemet er opstået
  • Du kan skrive en historie om en rejse til Mars hvor du bruger din viden
  • Du ved hvad liv har brug for, for at kunne være leve

Hvad skal der til for at der kan eksistere liv?

  • Temperatur?
  • Atmosfære
  • Tyngdekraft
  • Mad
  • …hvad ellers?

Baggrundsviden

  1. I skal læse bogen “Solsystemet”, der er et link til bogen i classroom
  2. I skal skrive i opgaven “Solsystemet notatark” ligger i classroom
  3. Extra:

    • Skriv om “Det store brag” (s. 2) og “De gamle stjerne-kiggere”.
    • Læs om “Exoplaneter” på rummet.dk (kortlink.dk/2a8h3)

Vi mødes i det store rum kl. 09.25

Opgaven skal indeholde:

  • Opgaven skal laves i bookcreator på skoletube.dk
  • I skal undersøge følgende om jeres planet/måne/dværgplanet:
    • Hvor langt er derhen fra jorden?
    • Hvor varmt/koldt er der?
    • Er der atmosfære (ilt)?
    • Hvad består planeten/månen af?
    • Hvad vildt/særligt ved planeten?
    • Gode grunde til at tage derhen?
    • Gode grunde til ikke at tage derhen?
  • Billeder
  • I skal sende mig tre spørgsmål - så laver jeg en Kahoot!

Grupper/emner

Vi bruger de grupper I allerede er i!

  1. Merkur
  2. Venus
  3. Mars
  4. Jupiter
  5. Saturn
  6. Uranus
  7. Neptun
  8. Kometer/dværgplaneter

Opsamling

  • Hvilke planeter/måner kunne være spændende at udforske?
  • Hvorfor?
  • Hvorfor er der nogle man kan udelukke med det samme?