Lunger og hjerte
nt, 4.klasse

Lunger og hjerte

Mål og begreber

  • Du skal kende menneskets sanser
  • Du skal kende til kosts påvirkning af kroppen
  • Du skal kende til motions påvirkning af kroppen
  • Du skal kunne bruge modeller til at forklare kroppens opbygning
  • Du skal kunne opstille og gennemføre forsøg inden for delemnet “krop”

Hvad er formålet med at have blod i kroppen?

Indhold og funktion

Blodvæske

  • Næringsstoffer:
    • Fedt
    • Sukker
    • Protein
  • Affaldsstoffer:
    • Affaldstoffer fra celler
  • Varme

Blodlegemer

  • Røde:
    • Transport af ilt
  • Hvide
    • Immunforsvar
  • Blodplader
    • Får blodet til at størkne

Hjertet/blodkredsløb

  • 1: Højre forkammer.
  • 2: Venstre forkammer.
  • 3: Øvre hulvene.
  • 4: Hovedpulsåren.
  • 5: Lungearterien.
  • 6: Lungevener.
  • 7: Mitral-klapperne.
  • 8: Aorta-klapperne.
  • 9: Venstre hjertekammer.
  • 10: Højre hjertekammer.
  • 11: Nedre hulvene.

Den laveste og højeste puls

  1. Find en makker
  2. I skal skiftes til at finde pulsen på hinanden, spørg om hjælp hvis det er nødvendigt
  3. Sid nu stille i et minut, tag tid.
  4. I skal nu skiftes til at tage pulsen på hinanden. Tæl pulsen i 30s. (mål tiden) og gang pulsslagene med 2.
  5. Skriv nu pulsen op på tavlen (I behøver ikke skrive navn)
  6. Gentag hvor i stedet for at sidde stille et minut løber så hurtigt I kan ude i skolegården i et minut.

Lunger/vejrtrækning

  • Areal: 75-80m2
  • Sørger for ilt til blodet
  • Sørger for at vi kan komme af med CO2

Din fantastiske krop (4)