Romerne og omverdenen
Historie, 3.klasse

Romerne og omverdenen

Mål og begreber

  • Eleven kan sammenligne tidlige tiders familie, slægt og fællesskaber med eget liv
  • Eleven har viden om fællesskaber før og nu
  • Eleven kan opnå viden om historie gennem brug af historiske scenarier
  • Eleven har viden om historiske scenarier

Uden for Rom

  • S. 32-33

Samtidigt i Danmark

Optakt

I skal i gang med at lave en kort historie, med maks fire scener, der fortæller om mødet i mellem en romersk udsending og en dansk landsby som det kunne have foregået i jernalderen. Udsendingen kan fx være interesseret i at handle eller at skaffe krigere der kunne blive trænet som soldater. Den danske landsby kunne fx interesseret i sølv eller drikkeglas som romerne var dygtige til at lave.

Produktet er en LEGO-fortælling.

Historie skrivning

  1. Lav jeres historie som en tegneserie, få de vigtigste ting med:
    1. Personer
    2. Baggrund
    3. Hvad der skal bygges i LEGO
  2. Byg jeres scener og personer til jeres fortælling
  3. Tag billeder af jeres fortælling med Ipad
  4. Upload jeres biller til Google Drev --> 3.A --> Historie --> Rom-og-danskerne

Fremlæggelse

Mundtlig evaluering

  • Nåede vi vores mål?
  • Hvad har fungeret godt?
  • Hvad har fungeret mindre godt?
  • Hvis I skulle have lært mere igennem forløbet hvad skulle så have været anderledes?
  • Hvad bør laves om til næste gang jeg skal have et lignende forløb?