Rigtigt og forkert? II
Historie, 4.klasse

Rigtigt og forkert? II

Mål og begreber

  • Du skal have viden hvilke fællesskaber du indgår i
  • Du skal kunne give eksempler på de fællesskaber har ændret sig over itd
  • Du skal kunne give eksempler hvordan du er historieskabt (og hvad det betyder!)
  • Du skal have viden om hvordan samfundet har ændret sig over tid.
  • Du skal have viden hvem der bestemmer i dag og hvem det har gjort det tidligere

Hvem bestemmer:

  • ...hjemme hos dig?
  • ...på skolen?
  • ...i Danmark?

Hvem bestemmer over Danmark?

Vi læser s. 12-13

  • Domstol/politi: Dømmer efter lovene, sørger for "ro og orden"
  • Regering: Foreslår love og sørger for at de bliver gennemført
  • Folketing: Afgør hvem der kan danne regering
  • Voksne (over 18år): Vælger folketingsmedlemmer

Hvorfor straffe?

  • Hvorfor straffer vi folk der bryder loven??
  • Vi læser 14-16 øverst.

Forbud eller forebyggelse?

  • Hvor mange af jer cykler med cykelhjelm?
  • ...hvor mange af jeres forældre gør det?
  • Skal der være en lov eller er det op til folk selv?
  • For meget fastfood kan være skadeligt - skal det forbydes?
  • Vi læser s. 16-17

Opgave

Svar på spørgsmål 2. - 4. i din gruppe. I skriver alle sammen ned.

Opsamling

Hvad fandt I frem til?