Helte i historien
Studieuge, 5.klasse

Roald Amundsen

Ekspeditionsleder for den første ekspedition på Sydpolen

Amundsens rute

Helte i historien

Mål og begreber

  • Komme med begrundelser og argumenter for ens holdninger
  • Få indsigt i at historiske fortællinger ikke er neutrale

Helte?

  • Hvad vil det sige at være helt?
  • Hvad skal man gøre for at være en helt?
  • Hvis man er en helt gør man så kun de rigtige ting?

Opgave

I skal i jeres gruppe finde en person som I skal skrive om og komme med begrundelser for hvorfor vedkommende er en helt. I skal overbevise de andre og efter studieugen laver vi en afstemning på hele årgangen om den støre helt.

  1. Log ind på google-drev på Ipaden
  2. Opret et google-docs dokument (Her skriver fakta, argumenter osv. ned)
  3. Opret et google-slides dokument som I skal fremlægge for holdet. Max 3 min.!
  4. Del præsentation og dokumenter med hinanden og med mig!

Eksempler

  • Holger Danske
  • William Wallace
  • Nelson Mandela
  • Harriet Tubman
  • Martin Luther King
  • Tordenskjold
  • Boudicca
  • Jean D'arc
  • Marie Curie
  • Rosa Parks
  • Pocahontas
  • Peter Willemoes
  • Niels Juel
  • Florence Nightingale
  • Absalon
  • Knud den Store

Fremlæggelser

Mundtlig evaluering/opsamling

  • Hvem tænker I umiddelbart har været den vigtigste person I har hørt om i dag?
  • Hvad har fungeret godt?
  • Hvad fungeret mindre godt?
  • Hvis I skulle have lært mere igennem forløbet hvad skulle så have været anderledes?
  • Hvad bør laves om til næste gang jeg skal have et lignende forløb?