Napoleon
Historie, 7.klasse

Napoleon

Mål og begreber

  • Eleven har viden om funktion af historie i fortid og nutid
  • Eleven har viden om faktorer, der kan påvirke historisk bevidsthed
  • Eleven kan forklare hvorfor historisk udvikling i perioder var præget af kontinuitet og i andre af brud
  • Eleven har viden om kanonpunkter

Kanon: Stormen på Bastillien

Napoleon

Ind i historien

Læs s. 148-155

Opgaver 1/2

  1. Hvorfor blev Napoleon så populær i Frankrig?
  2. Hvem ville Napoleon rette et ”knusende slag” imod?
  3. Hvordan havde han tænkt sig at gøre det?
  4. Hvordan gik det?
  5. Hvad sendte Napoleon til folkeafstemning? Hvordan var resultatet?
  6. Hvad gjorde Napoleon for at styrke sin magt?
  7. Hvorfor ville det franske folk have ham som kejser?
  8. Er der lighedspunkter mellem Napoleon og Hitler? Hvis ja, på hvilken måde?
  9. Hvorfor kunne Napoleon ikke slå England?
  10. Hvordan gik Napoleons krig imod ”resten af Europa”?

Opgave 2/2

  1. Hvorfor gik Napoleon i krig mod Rusland? Hvad ville han opnå?
  2. Hvornår startede krigen og hvor mange soldater havde Napoleon med?
  3. Hvordan forløb krigen til og med Moskva?
  4. Hvorfor kunne Napoleon ikke overvintre i Moskva?
  5. Beskriv tilbagetoget. Hvor mange overlevede?
  6. Hvad gjorde Napoleons fjender?
  7. Hvor kom Napoleon i eksil?
  8. Hvad skete der i slaget ved Waterloo? Har du hørt ordet ”Waterloo” før?
  9. Hvor blev Napoleon anbragt, og hvornår døde han?
  10. Hvad gik kongressen i Wien ud på? Hvad blev resultatet af kongressen?
  11. Hvad betød resultatet for Danmark?