Revolution i Frankrig
Historie, 7.klasse

Revolution i Frankrig

Mål og begreber

  • Eleven har viden om funktion af historie i fortid og nutid
  • Eleven har viden om faktorer, der kan påvirke historisk bevidsthed
  • Eleven kan forklare hvorfor historisk udvikling i perioder var præget af kontinuitet og i andre af brud
  • Eleven har viden om kanonpunkter

Kanon: Stormen på Bastillien

Den franske revolution

Stormen på Bastillien

Ind i historien 7: Læs s. 143-147

Opgaver 1/2

  1. Hvad fik betydning for udviklingen i Europa?
  2. Hvem regerede i Frankrig i 1789?
  3. Hvem bestemte i Frankrig?
  4. Hvad kæmpede borgerne og bønderne for?
  5. Borgere og bønder kaldtes for tredjestand. Hvad hed de to andre stænder?
  6. Hvem betalte skat? Hvem gjorde ikke? Hvorfor tror du det var sådan?
  7. Hvorfor ville bønder og borgerne skrive en grundlov?
  8. Hvem protesterede mod en grundlov og hvorfor gjorde de det?
  9. Hvad gjorde folket, da opgøret bredte sig?

Opgaver 2/2

  1. Lav et resume af ”Stormen på Bastillen”.
  2. Hvad skete der med embedsmændene og adelen, hvis de blev fanget?
  3. Hvad opnåede folket ved deres oprør?
  4. Hvad stod der i ”Erklæringen om menneskerettigheder”?
  5. Hvorfor var det et vigtigt dokument for den almindelige borger?
  6. Hvad måtte kongen ikke længere gøre i 1791?
  7. Hvordan havde Ludvig 16. og Europas øvrige konger det med det?
  8. Hvad skete der med Ludvig 16.?
  9. Hvorfor var Frankrig i krig med næsten hele Europa?
  10. Hvordan var tiden under revolutionen fra 1793-94? Beskriv perioden.
  11. Stormen på Bastillien bliver i verdenshistorien set som en vigtig begivenhed, hvorfor?