Store reformer
Historie, 7.klasse

Store reformer

Mål og begreber

  • Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt, regionalt og globalt
  • Eleven har viden om kanonpunkter
  • Eleven kan forklare historiske forandringers påvirkning af samfund lokalt, regionalt og global

Ind i historien
Læs s. 120-127

Struensee

  • Hvem var Struensee?
  • Hvordan kom han til magten?
  • Hvilke reformer satte Struensee i gang?
  • Hvorfor endte Struensee med at blive henrettet?
  • Struensee endte med at blive henrettet og hans reformer annulleret, har han alligevel sat præg på historien?
Struensee Juel

Johann Friedrich Struensee

Fæstebønder og hoveri 1/2

Beskriv med dine ord hvad følgende begreber dækker:

  1. Fæstebonde
  2. Stavnsbånd
  3. Vornedskab
  4. Hoveri

Hvis du skulle bruge et nutidigt ord for dem, hvad skulle det så være?

Fæstebønder og hoveri 2/2

  1. Hvis fæstebønder blev utilfredse og klagede hvad kunne der så ske med dem?
  2. Hvad frygtede herremænd og ridefogeder i forhold til bønderne?
  3. Hvad bidrog J.H.E. Bernstoff med til udviklingen af dansk landbrug? Hvor gjorde han det?
  4. Hvorfor endte stavnsbåndet med at blive ophævet?

De store Landboreformer

  • Lav en kort beskrivelse over hvad De store Landboreformer indholdte.
  • Reformerne var gode for nogle og dårlige for andre, hvorfor?
  • Tegn et kort over en landsby som den kunne have set før og efter udskiftning.
    (Se evt på kortet s. 12-13 i bogen.)

Struensee og hans syn på samfundet

  • Hvilke ideer havde Struensee for samfundets indretning?
  • Hvordan skulle landet styres?

Brug følgende sider fra bogen:

  • side 102-112
  • side 120-127