Store forandringer
Historie, 7.klasse

Store forandringer

Mål og begreber

  • Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt, regionalt og globalt
  • Eleven har viden om kanonpunkter
  • Eleven kan forklare historiske forandringers påvirkning af samfund lokalt, regionalt og global

Statskuppet 1660

Griffenfeld

  • Ind i historien: s. 102-103

Opgaver 1/2

Griffenfeld (s. 102-105)

  • "Henrettelsen" - hvad tænker I?
  • Lav tidslinje over Griffenfelds karriere.
  • Hvorfor blev adelen sur på ham?
  • Hvorfor blev Griffenfeld dømt som landsforræder? (hvad er en landsforræder?)

Kongeloven (s. 105)

  • Hvorfor blev kongeloven kun udgivet i to eksemplarer? (I dag er der i tusindvis af eksemplarer)
  • Hvad var indholdet i kongeloven?

Opgaver 2/2

København (s. 106)

  • Lav en sammenligning af København af i dag med den der er i bogen.
  • Hvad var godt/skidt ved at bo i en storby?

Håndværkere (s. 108-109)

  • Lav en liste over der håndværkere der nævnes og hvad de lavede
  • Er der nogle af håndværkerne der ikke er der i dag eller er sjældne?

Næste gang: "En kongelig affære"