Fra håndfæstning til enevælde

Fra håndfæstning til enevælde

Mål og begreber

  • Skabe overblik
  • Skabe sammenhæng mellem nogle af de konger som I har arbejdet/hørt om
  • Se sammenhænge i Danmarks historie
  • Få viden om Danmarks historie mellem år 1500 og 1660
  • Få viden om to regeringsformer:
    • Enevælde
    • Valgkongedømmer

Kanon

  • Reformationen
  • Christian 4.
  • Den Westfalske Fred
  • Statskuppet 1660

Ind i historien - Danmark og verden 7. klasse

Notatteknik 1/2

Hvorfor notatteknik?

  • For at du kan bedre kan huske det du har læst
  • For at du kan bearbejde
    • det du hører
    • det du læser
    • det du ser
  • For at du kan få en bedre afgangsprøve

Notatteknik 2/2

Hvad skal jeg notere?

  • Skriv kun vigtige ord og forklaringer
  • Skriv noter om centrale begreber, personer og årstal
  • Skriv gerne hvor du har dine noter fra, s. 50 i Ind i historien 7
  • Skriv ikke noter, du ikke forstår
    • Skriv i stedet spørgsmål til det, du ikke forstår
    • Få svar på spørgsmål, du har noteret

Opgaver

  1. Læs side 58-67 i Ind i historien - Danmark og verden 7. klasse
  2. Når du er færdig så løs følgende opgaver:
    1. Læs dine noter igennem
    2. Hvorfor har du valgt det du har skrevet?
    3. Hvad tror du, du kan udelade?
    4. Sammenlign dine noter med din sidemakkers

Parter i konflikten (58-61)

Spørgsmål

  • Find grunde til at bønderne vandt slaget ved Svenstrup
  • Hvorfor konflikten Grevens fejde?
  • Hvad gjorde Christian d. 3 efter fejden?
    • Hvem blev straffet/belønnet?
  • Hvad tænker du om at bønderne ikke måtte eje, men skulle leje (fæste) jorden?
    • Hvem var det til fordel for at bønderne ikke ejede jorden? - Hvorfor?
  • Lav en forklaring af ordet "Reformation" og sammenlign den med din sidemakkers forklaring.
  • Hvordan adskilte den reformerede kirke frem for den gamle?
  • Hvad er hærvejen og hvad blev den primært brugt til?
  • I denne periode hvilke områder tilhørte da Danmark?

Ekstra

Lav en tidslinje enten i dit hæfte eller v.hj.a. tiki-toki