Romerriget

Romerriget

Mål og begreber

  • Eleven kan identificere historiske problemstillinger
  • Eleven har viden om kendetegn ved historiske problemstillinger
  • Eleven kan formulere enkle historiske problemstillinger
  • Eleven har viden om historiske perioders tidsmæssige placering

Kanonpunkt: Kejser Augustus

Gruppeinddeling

Nr. Emne Emne Navn Navn
1. Kunst, mode og tøj Jasmin Maya
2. Hverdag i romerriget Caroline Nilia Esther
3. Bygningsværker Melissa Olivia Emilie L.
4. Roms historie Kirstine Anna Mila
5. Religion Mohamed Noah B Magnus
6. Barndom i romerriget Rune Aksel Lasse
7. Romerske kejsere Patrick Frederik Bastian
8. Den romerske hær Noah R. Robin Nicolai

Brainstorm til følgende underemner:

  • Samfundsopbygning
  • Krig
  • Teknologi
  • Historie
  • Handel og dagligdag
  • Religion
  • Kunst og tøj
  • Bygningsværker

Andet?

Baggrundsviden

I skal I jeres grupper læse følgende artikler på http://www.historiefaget.dk:

  1. Introduktion til det gamle Rom
  2. Rom og romerne
  3. Rom og det romerske verdensrige

Mindmap og arbejdsspørgsmål

  1. Find mindst 5 arbejdsspørgsmål til jeres emne
  2. Skriv spørgsmålene ind i et mindmap
  3. Del jeres mindmap via skoletube
    • Tryk "del"
    • Tryk "offentligt"
    • Vælg "Skoletube"
    • Vælg "Kanal"

Informationssøgning

  • Først bøger
  • ...så Google
  • Brug emneregisteret på biblioteket
  • Spørg bibliotikar
  • Prøv folkebibliotek

Læsning/noter

  • Skriv noter løbende, fx:
  • Rom blev grundlagt omkring år 800 f.v.t.
  • Nilen var utrolig vigtig for ægypterne da den oversvømmede deres marker engang om året.

Skrivning 1/2

  1. Start altid med at gemme jeres dokument på google-drev!
  2. Giv det et fornuftigt navn, fx: egypt-pyramider
  3. Del opgaven med gruppens medlemmer!
  4. Gem jævnligt
  5. Gem altid på google-drev!

Skrivning 2/2

Opdeling i underemner eller afsnit er ok! Men I skal vide hvad I hver især laver og alle skal læse opgaven igennem.

  • 2 A4 sider (inklusiv billeder)
  • Skrifttype 12 Times New Roman
  • Halvanden linje afstand