Kalmarunion
Historie, 7.klasse

Kalmarunion

Mål og begreber

  • Lære udvidede funktioner i tiki-toki at kende
  • Lære tjenesten padlet at kende
  • Opstille parter i historiske konflikter
  • Kronologisk overblik over Kalmarunionen

Tiki-toki
Ekstra funktioner

Opgaver (1/2)

  • Opret og lav en padlet på skoletube.
  • Brug evt. følgende link som baggrund:
    http://mkuv.dk/images/medmodkalmar.png
  • Du skal sammen med din makker opstille de forskellige parter der var under Kalmar-unionen (f.eks. Margrethe d.1)
  • Ud fra dine noter og bogen (S. 28-45) skriv i din padlet om følgende spørgsmål

    • Hvilke parter var der under Kalmar-unionen?
    • Hvilke interesser havde de?
    • Hvem var de imod/med?
    • Hvad gjorde de for at få deres interesser igennem?

Opgaver (2/2)

  • Hvordan kunne Margrethe få magten over hele Norden?
  • Nævn eksempler!
  • Læs videre 42 til slut.

Magtens segl

http://static.magtenssegl.dk/static/index.html

Mundtlig evaluering

  • Hvad har fungeret godt?
  • Hvad fungeret mindre godt?
  • Hvis I skulle have lært mere igennem forløbet hvad skulle så have været anderledes?
  • Hvad bør laves om til næste gang jeg skal have et lignende forløb?