1849 Danmarks forfatning
Historie, 8.klasse

1849 Danmarks forfatning

Mål og begreber

Fra fællesmål

  • Eleven kan forklare historiske forandringers påvirkning af samfund lokalt, regionalt og globalt
  • Eleven har viden om kanonpunkter
  • Eleven kan forklare valget af kildekritiske begreber til analyse af historiske spor, medier og udtryksformer
  • Eleven har viden om kildekritiske begreber
  • Eleven har viden om sammenhænge mellem fortidsfortolkninger, nutidsforståelser og fremtidsforventninger
  • Eleven har viden om funktion af historie i fortid og nutid

Kanon

  • Grundloven 1849
  • Stormen på Dybbøl 1864

Popquiz!

Direkte link

"Nu kan jeg endelig sove!"

Læs følgende artiklel

Qrkode til artiklen

Svar på følgende spørgsmål:

  1. Hvordan begrundes indførelsen af grundloven?
  2. Hvem havde stemmeret?
  3. Udover forskelligheder i stemmeret, hvilke forskelle var der så?

Miniforedrag

Se følgende miniforedrag om demokratiets indførelse i Danmark:


Kvinders stemmeret

22. september 1913, Elna Munch

Talen transkriperet.

  • Hvad tror Elna Munch kvinders valgret vil medvirke?
  • Hvordan var samfundets/mændenes syn på kvinder?
  • Er de forskellige i forhold til i dag?
Elna Munch, billedet er fundet på følgende side: http://www.kvinfo.dk/side/597/bio/1459/origin/170/query/elna%20munch/, for opretshav se noten under billedet.

Mod katastrofen

  • Den danske regering førte en politik der ledte imod en samling af Slesvig og Kongeriget.
  • Slesvig-Holstenerne overvejende imod, støttet af Preussen/Østrig
  • Med Grundloven af 1863 kom der et afgørende brud med fredsaftalen af 1849
  • Danmark regnede ikke med at det ville komme til krig, stormagterne skulle nok støtte Danmark
  • ...desuden håbede enkelte nationalliberale at Danmark kunne få hjælp fra Sverige

Opgave

Arbejd videre med din tiki-toki-tidslinje

Lektier

Genlæs eventuelt siderne frem til s. 191.

Lektier