Animalia

Animalia

Mål og begreber

  • Eleven har viden om biologisk systematik og klassifikation
  • Eleven kan undersøge organismers systematiske tilhørsforhold

Baggrund

Læs s. 26 og 27, løs tilhørende opgaver.

Arbejd med kopiark 10 og 11

Tangloppe

  • Rige: Animalia (Dyr)
  • Række: Arthropoda (Leddyr)
  • Underrække: Crustacea (Krebsdyr)
  • Klasse: Malacostraca (Storkrebs)
  • Orden: Amphipoda (Tanglopper)
  • Familie: Gammaridae
  • Slægt: Gammarus
  • Art: G. lacustris

Vandmand

  • Rige: Animalia (Dyr)
  • Række: Cnidaria (Nældecelledyr)
  • Klasse: Scyphozoa (Store gopler)
  • Orden: Semaeostomeae
  • Familie: Ulmaridae
  • Slægt: Aurelia
  • Art: aurita

Mariehøne

  • Rige: Animalia (Dyr)
  • Række: Arthropoda (Leddyr)
  • Underrække: Hexapoda (Seksbenede dyr)
  • Klasse: Insecta (Insekter)
  • Orden: Coleoptera (Biller)
  • Familie: Coccinellidae (Mariehøns))

Sølvmåge

  • Rige: Animalia (Dyr)
  • Række: Chordata (Chordater)
  • Klasse: Aves (Fugle)
  • Orden: Charadriiformes (Mågevadefugle)
  • Familie: Laridae (Mågefugle)
  • Underfamilie: Larinae (Måger)
  • Slægt: Larus
  • Art: L. argentatus

Klassifikationsopgave

  1. Skriv jeres navn på en seddel ved en organisme bagerst i lokalet. Udover navn skriver I:
    1. Række
    2. Klasse
    3. Orden
    4. Familie
  • På jeres seddel med klassifikationsbeskrivelsen skal I også skrive fakta om dyret, fx:
    • Levested
    • Tilpasning
    • Føde
    • Fjender
  • Ekstraopgaver:
    Hvad har dyrene i de forskellige rækker til fælles?

I må gerne bruge bøger og WWW til opslag.

Høinfusion