Miljøproblemer

Miljøproblemer

Mål og begreber

  • Eleven kan forklare årsager og virkninger af naturlige og menneskeskabte ændringer i økosystemer
  • Eleven kan diskutere miljøpåvirkningers betydning for biodiversitet
  • Eleven har viden om den biologiske baggrund for forebyggelses- og helbredelsesmetoder
  • Eleven kan diskutere aktuelle løsnings- og handlingsforslag og relaterede interessemodsætninger i forhold til miljø- og sundhedsproblemstillinger
  • Eleven har viden om biologiske baggrunde for sundhedsproblemstillinger
  • Eleven kan forklare miljø- og sundhedsproblemstillinger lokalt og globalt

Miljøproblemer - brainstorm

Arbejdsformen

  • Enten arbejder man alene eller to og to sammen
  • I får 2 gange udover i dag på klassen til at arbejde med emnet - resten er hjemmearbejde!

Arbejdsspørgsmål

  • Hvorfor er jeres problematik relevant?
  • Hvad tror I konsekvenserne er hvis ikke problemet bliver løst?
  • Hvad bliver der gjort for at løse problemstillingen?
  • Hvordan påvirker jeres problematik naturen/miljøet?

Krav til indhold:

  • En indledning hvor I giver en kort præsentation af emnet og begrundelse for hvorfor I skriver om det.
  • I mellemdelen af opgaven beskriver i miljøproblemet.
  • En afslutning/konklusion hvor I samler op på det I har skrevet om.


Husk det er en biologi opgave, problemstillingen skal altså ses i forhold til hvordan den påvirker miljøet/naturen/evolution!

Krav til formen:

  • Opgaven skal være på mindst 2 normal sider.
  • Brug gerne billeder i teksten.
  • Opgaven skal indeholde kildeangivelse/litteraturliste.
  • Det skal klart fremgår af citater at de er citater og hvor de er fra, fx:
"Det er alvorligt, hvis vores bier dør. Den bestøvning, de yder, er meget vigtig. I 2011 lavede vi en undersøgelse, som viste, at vi i Danmark tjener mellem 600 millioner og 1 milliard kroner mere om året på grund af biernes arbejde" (http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/mystisk-massedod-blandt-bier-forklaret)

Kopier ikke direkte fra nettet/bøger med mindre I skriver hvor I har det fra! Hvis man copy/paster uden angivelse af hvor det er fra er det lig med snyd!

Definition af en normal side:

  • Brødtekst: 12pkt Times New Roman
  • Sidehoved med opgavetitel, gruppens navne
  • Sidefod med side nummer og samlet antal sider
  • 1,5 linje afstand

Opsamling

Opsamling forurening

  1. Læs hinandens opgaver
  2. Skriv spørgsmål til hinandens opgaver:
    • Er der noget I ikke forstår?
    • Er der noget som overrasker jer?

Ekstra

  1. Tag en computer og løs følgende opgave: Hvad forstår du ved evolution?
  2. Læs op på de emner som vi har været igennem i år - og gerne andre. I skal lave national test i biologi i næste uge.

Lektier

Medbring pc eller tablet hvis du kan

Lektier