Fødenet og -kæder
Biologi, 8.klasse

Fødenet og -kæder

Mål og begreber

  • Eleven kan med modeller af økosystemer forklare energistrømme, herunder med digitale databaser
  • Eleven kan med modeller forklare sammenhænge mellem energistrømme og stofkredsløb
  • Eleven kan undersøge og sammenligne græsnings- og nedbryderfødekæder i forskellige biotoper
  • Eleven har viden om fødekæder, fødenet og opbygning og omsætning af organisk stof

Fokus

  • Eleven kan formulere og undersøge en afgrænset problemstilling med naturfagligt indhold
  • Eleven kan indsamle og vurdere data fra egne og andres undersøgelser
  • Eleven kan konkludere og generalisere på baggrund af eget og andres praktiske og undersøgende arbejde

Energipyramide

Fødekæde

Fødenet

Sild som eksempel

Fødenet: Opgave

Lav et fødenet, hvor jeres dyrepas indgår. Fødenettet skal tage udgangspunkt i de dyr vi og andre klasse tidligere har fundet ved Egå Marina. Arbejdet foregår i de grupper i lavede feltarbejde i.

Brug hvad finder Hvad finder jeg ved stranden og www til at finde oplysning om dyrene.

Start med at lave en simpel udgave af fødenettet, hvor I kun har planter/dyr og pile mellem dem på. Næste skridt er at få jeres fødenet sat på et A3-papir, herpå skal I sætte oplysninger om de enkelte dyr, brug jeres dyrepas til dette.

Dyr fundet ved Egaa Marina

  • Alm. strandkrabbe
  • Alm. søstjerne
  • Hestereje
  • Pungreje
  • Tangmyside
  • Tangreje
  • Alm. søanemone
  • Alm. søpung
  • Planteplankton
  • Tangnål
  • Brandmand
  • Alm. topsnegl
  • Grov skælryg
  • Blåmusling
  • Hjertemusling
  • Kutling
  • Sildemåge
  • Søvlmåge
  • Gråand
  • Hættemåge
  • Trepigget hundestejle
  • Dyreplankton
  • Tanglus
  • Tangsnarre
  • Vandmand

Lektier

Ingen

Lektier