Producenter og dyrepas
Biologi, 8.klasse

Producenter og dyrepas

Mål og begreber

  • Eleven kan beskrive naturfaglige problemstillinger i den nære omverden
  • Eleven har viden om naturforvaltning
  • Eleven kan med modeller af økosystemer forklare energistrømme, herunder med digitale databaser
  • Eleven har viden om biodiversitet
  • Eleven har viden om biologiske, geografiske og fysisk-kemiske forholds påvirkning af økosystemer

Fokus

  • Eleven kan formulere og undersøge en afgrænset problemstilling med naturfagligt indhold
  • Eleven kan indsamle og vurdere data fra egne og andres undersøgelser
  • Eleven kan konkludere og generalisere på baggrund af eget og andres praktiske og undersøgende arbejde

Opsamling

  • Hvis I skulle ned på stranden i næste uge, hvad ville I gøre anderledes?
  • Hvilket råd ville I give en anden 8. klasses elev?

Hvor kommer energien fra?

Hvad har planter brug for?

Blandt andet:

  • Kvælstof
  • Sollys
  • Temperatur

Alger 1/4

Makroalger

Planteplankton


Alger = producenter (af energi)

Alger 2/4

Alger 3/4

Screenshot taget 2015-05-13 af http://www.montereybayaquarium.org/animal-guide/plants-and-algae/bull-kelp

Mere om alger

Alger 4/4

mkuv.dk
Blæretang Blodrød rippeblad Ishavstang
Savtang
Søsalat
Strengetang
Sukkertang    

Årets gang

Dyrepas / opgave

  1. I skal i jeres grupper udfylde dyrepas for de dyr klassen har fundet, brug opslagsbøgerne, i anden omgang WWW.
  2. Skriv de dyr/planter I fandt op på tavlen
  3. OBS! Hvis I ikke har fundet så mange dyr, brug dem som de andre har fundet!

Dyrepas: PDF | DOC