Feltundersøgelser
Biologi, 8.klasse

Feltundersøgelser

Mål og begreber

  • Eleven kan beskrive naturfaglige problemstillinger i den nære omverden
  • Eleven har viden om naturforvaltning
  • Eleven kan med modeller af økosystemer forklare energistrømme, herunder med digitale databaser
  • Eleven har viden om biodiversitet
  • Eleven har viden om biologiske, geografiske og fysisk-kemiske forholds påvirkning af økosystemer

Fokus

  • Eleven kan formulere og undersøge en afgrænset problemstilling med naturfagligt indhold
  • Eleven kan indsamle og vurdere data fra egne og andres undersøgelser
  • Eleven kan konkludere og generalisere på baggrund af eget og andres praktiske og undersøgende arbejde

Overlevelse i skolegården

Opsamling

Created with Padlet

Feltundersøgelser

Navn/klasse/dato  
Formål Her skal du angive forsøgets eller undersøgelsens formål
Materialer Hvad du vil bruge af udstyr
Fremgangsmåde Hvordan vil I undesøge? Hvem gør hvad/hvordan?
Hvor Hvor vil I undersøge?
Resultater Gengiv resultaterne når forsøget er udført, og lav de nødvendige beregninger.
Noter til resultater Skriv dine umiddelbare konklusioner på resultaterne.

Grupper

Undersøgelsen

Hvor

  • Strandkanten (sand)
  • Strandkanten (sten)
  • Egaaens udløb
  • Marinaen
  • ?

Hvad

  • Temperatur
  • Planter
  • Dyr
  • Underlag (sten/sand)
  • Sol
  • ?

Undersøgelser ved havet

I skal i grupper lave en beskrivelse af hvad I vil undersøge og hvordan I vil gøre det og med hvilket formål.

Brug feltundersøgelsesskemaet: docx | pdf | odt

Næste gang

Husk

  • Praktisktøj/sko
  • Cykel
  • Mad
  • Blyant/papir
  • Feltundersøgelsesskema
  • Mobiltelefon

Lektier

Færdiggør feltundersøgelsesskemaet. Husk praktisk tøj og cykel(hjelm).

Lektier