Svin og kalv
Biologi, 7.klasse

Svin og kalv

Mål og begreber

  • Eleven har viden om dyrkningsformers afhængighed af og indflydelse på naturgrundlaget
  • Eleven har viden om principper for bæredygtig produktion
  • Eleven har viden om naturforvaltning
  • Eleven kan diskutere løsnings- og handlingsmuligheder ved bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget lokalt og globalt
  • Eleven kan diskutere interessemodsætninger forbundet med bæredygtig produktion
  • Eleven kan sammenligne konventionelle og økologiske produktionsformer

Det store svinerige

Baggrund

Følgende forudsættes læst

  • S. 96-105
  • S. 116-123

Grupper

7x

7z

Gruppearbejde

Opgaver

  • "Vildsvin"
  • "Svineavl og kvægavl I Danmark"
  • "Prisen på svinekød"
  • "Dyreværnslov"
  • "Min forklaring på begrebet"
  • "Tjek din viden"

OBS!

  • Alle skal udfylde ark/deltage
  • Brug kapitlet om anvendt biologi i Ind i biologien 7. klasse. Hvis det ikke slår til så brug find information på nettet, biblioteket (efter aftale), eller spørg din lærer
  • Tidsramme

Klassens dyreværnslov

  1. Hver gruppe fremlægger deres dyreværnslov
  2. Diskussion
  3. Fælles vedtagelse af klassens dyreværnslov.

Mundtlig evaluering

  • Hvad har fungeret godt?
  • Hvad fungeret mindre godt?
  • Hvis I skulle have lært mere igennem forløbet hvad skulle så have været anderledes?
  • Hvad bør laves om til næste gang jeg skal have et lignende forløb?

Faglig evaluering

Lektier

Ingen

Lektier