Dilemmaer i politik
Samfundsfag
8. årgang fagdag
Citat
Politik et at ville
Olof Palme, svensk statsminister
- …gøre alle tilfredse i dag?
- …at beskytte, men dermed begrænse?
- …at sige hvad man vil, på bekostning af andres følelser?
Politik er at ville, men hele tiden i et samspil med hvad der er muligt, med øje for konsekvenserne, både i forhold til næste folketingsvalg, økonomi osv.
Dilemma I:
Ytringsfrihed
Se samfundsfaget.dk’s opgave side om Muhammed-krisen
I skal i gruppen løse opgaverne der høre til opgavesættet.
Opsamling:
Ytringsfrihed
Dilemma II:
Frihed i terrorens skygge
Baggrund. Læs følgende artikler:
- Flere afsløringer: NSA har adgang til alle smartphones
- Helle Thorning forsvarer NSA’s digitale spionage
- Blog lukker efter Snowden-afsløringer: Grundlægger føler sig overvåget
- Tidslinje: Få et hurtigt overblik over sagen om Edward Snowden
.notes: Se desuden
- dr.skole om Snowden
- tv2 skole om snowden
Dilemma II:
Frihed i terrorens skygge
Opgave: Tag stilling til følgende udsagn:
- Risikoen for terror retfærdiggøre overvågning.
- Hvis man ikke gør noget ulovligt har man intet at skjule.
- Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. ## Opgave: Svar på følgende spørgsmål
- Hvordan kan eller kommer det til at gribe ind I jeres brug af nettet at alle jeres samtaler, beskeder, opslag, kommentarer, billeder osv. i princippet ses af andre?
- Hvorfor/hvorfor ikke?
Skriv jeres argumenter/tanker ned
.notes: Citatet: Those who… tilskrives Benjamin Franklin, se wikipedia om Franklins citat
Opsamling:
Frihed i terrorens skygge
Dilemma III: Fordeling af de økonomiske goder
- Gå ind på samfundsfaget.dk
- I jeres gruppe læs opgaveformuleringen igennem.
- Løs opgaven i gruppen
Opsamlingen tager vi i fællesskab
Opsamling:
Fordeling af
de økonomiske
goder
Evaluering på fagdagen
Fagligt:
- Er der noget fagligt vi skal samle op på?
- Er der begreber der skal forklares?
Evaluer undervisningen:
- Var opgaverne/dilemmaerne for svære eller lette?
- Fungerede vekselvirkningen mellem gruppe og samlet klasse, hvorfor/ikke?
- Hvordan vurdere du dit eget engagement og udbytte i forhold til en almindelig time?
- Hvilke årsager er der til dette?
- Er der andre dilemmaer du tænker man også kunne bruge?
.notes: Skriftlig evaluering af fagdagen
Copyright
Dette værk er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-DelPåSammeVilkår 2.5 Danmark Licens
Eksternt materiale i form af linkede artikler, opgaver o.lign, se de respektive sider for deres ophavrettigheder.