Undersøgelser
Matematik, 3.klasse

Undersøgelser

Mål og begreber

  • Eleven kan anvende tabeller og enkle diagrammer til at præsentere resultater af optællinger
  • Eleven kan udtrykke chancestørrelse ud fra eksperimenter
  • Eleven kan udtrykke intuitive chancestørrelser i hverdagssituationer og enkle spil
  • Eleven har viden om enkle metoder til at indsamle, ordne, beskrive og tolke forskellige typer data, herunder med regneark
  • Eleven har viden om tabeller og enkle diagrammer
  • Eleven kan gennemføre statistiske undersøgelser med forskellige typer data

Hvad kan man undersøge?

Hvordan kan man undersøge?

Hvordan samler man op på en undersøgelse?

Opgave

Hvordan finder man ud af hvor stor sandsynligheden er for at slå en sekser med en almindelig terning?

  1. Hvor mange gange skal man slå med terningen for at være sikker på svaret?
    • 10 gange?
    • 100 gange?
    • 1000 gange?
  2. Optælling
    • Hvordan holder man styr på optællingen?
    • Regneark
  3. Hvordan kan man vise resultatet?

    • Søjlediagram

Hvad og hvordan vil I undersøge?

  • Hvad er sandligheden for et bestem udfald i yatzy?
  • Hvad er sandligheden for et bestemt udfald i roulette?
  • Hvad er sandsynligheden for at en cykel er blå?
  • Hvad er sandsynligheden for at der grønt sager i en madpakke?

Hvad vil I undersøge?

Opsamling
Hvad fandt I frem til?