Fra håndfæstning til enevælde
Historie, 7.klasse

Fra håndfæstning til enevælde

Mål

  • Eleven kan forklare brug af principper for inddeling af historien til at få et historisk overblik
  • Eleven kan anvende principper for inddelingen af historien til at få et historisk overblik
  • Eleven har viden om historisk udvikling
  • Eleven kan forklare hvorfor historisk udvikling i perioder var præget af kontinuitet og i andre af brud
  • Eleven har viden om begivenheders forudsætninger, forløb og følger
  • Eleven kan sætte begivenheders forudsætninger, forløb og følger i kronologisk sammenhæng

Christian 4. og Svenskekrigene

Læs side 68-85

Begreber

  1. Rigsråd
  2. Hertug
  3. Håndsfæstning
  4. Enevælde

Hvilke andre skal skrives på?

Opgaver 1/3

Christian 4. ude

  1. Hvorfor sendte Christian d. 4 en handelsflåde til Ceylon (Sri Lanka)?
  2. Forklar baggrunden for at Danmark fik handelsstationen Trankebar?
  3. Christian 4. sendte en ekspedition ud for at finde en alternativ rute til Asien.
    1. Hvor håbede de at finde vejen?
    2. Hvordan gik det ekspeditionen?

Opgaver 2/3

Christian 4. hjemme

  1. Hvad var baggrunden for at lave silkefabrikker i Danmark?
  2. Hvordan gik det fabrikkerne? Hvorfor?
  3. Hvor stor en del af befolkningen var fattige?
  4. Hvad gjorde Christian 4. for at hjælpe de fattige i byerne og på landet?
  5. Hvad satte han i gang for at hjælpe de forældreløse børn?
  6. Hvad tænker du om Christian 4.'s initiativ overfor de forældreløse børn?
  7. Lav en liste over de bygninger Christian 4. lod opføre
    1. Hvordan fik han råd til at bygge dem?

Opgaver 3/3

Krig og enevælde

  1. Lav en liste over de krige som Christian 4. deltog i.
  2. Skrive konsekvenserne op for hver enkel af krigene.
  3. Hvordan fik Christian 4. lov til at deltage i disse krige, rigsrådet var ofte imod!
  4. Hvilke grunde var der til at Danmark blev et arvekongedømmer og kongen blev enevældig?