1864 Perspektivering
Historie, 8.klasse

1864 Perspektivering

Mål og begreber

Kanon

  • Stormen på Dybbøl 1864

Fællesmål

  • Eleven kan forklare hvorfor historisk udvikling i perioder var præget af kontinuitet og i andre af brud
  • Eleven har viden om historisk udvikling
  • Eleven kan forklare historiske forandringers påvirkning af samfund lokalt, regionalt og globalt
  • Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt, regionalt og globalt

Efter Dybbøl

  • Hæren trak sig tilbage til Als over pontonbroerne der lå ved Sønderborg
  • Den danske hær havde stadig enheder nord for Limfjorden
  • Garnisionsbyen Fredericia var også på danske hænder
  • Så Preussen og Østrig fik ikke en afgørende sejr d. 18/4 1864

Forhandlinger og sammenbrud

  • Efter Stormen på Dybbøl indeledes der d. 20/4 forhandlinger mellem de stridende parter i London.
  • Udspillet fra den engelske forhandler var: ”For at retfærdiggøre et så uhyre offer fra Danmarks side er det efter vores anskuelse ønskeligt, at grænselinjen ikke drages nordligere end fra Sliens munding og langs Dannevirkestillingen"
  • De danske forhandlere kunne ikke tage i mod dette tilbud, da de ikke havde mandat til det.
  • Herfra blev tilbudene kun ringere og regeringen var ved at gå i opløsning i København.
  • Til sidst kom det endelige sammenbrud og våbenhvilens ophør var en realitet.

Als

  • Da våbenhvilen udløb d. 29/6 1864 angreb preusserne og østrigerne henover Alssund nord for Sønderborg ved kær halvøen.
  • De nedkæmpede hurtigt de spredte danske enheder der hastigt trak sig tilbage mod Kegnæs, en smal landtange hvor de kunne evakueres fra
  • Danskerne led svære tab, men lykkedes at få den restende del af hæren over til Fyn

Amputering

Efter d. 29/6 måtte Christian d. 9 og den danske regering, nu ikke længere regeret af D.G. Monrad, indelade sig på et ydmygende nederlag. Et nederlag der indebar at hele Slesvig og dermed det nuværende Sønderjylland blev tysk.

Afslutning

Besvar følgende spørgsmål individuelt og send svarerne til: mikk5551@aaks.dk eller del et google-docs dokument.

Perspektivering

  • Hvilke spor har krigen i 1864 sat sig?
  • Hvordan har det påvirket Danmarks udvikling efterfølgende?
  • Hvad er det vigtigste man kan lære af krigen i 1864?
  • Nævn mindst en grund til at 1864 er centralt år i Danmarks historien.

Evaluering

  1. Hvad har fungeret godt?
  2. Hvad fungeret mindre godt?
  3. Hvis I skulle have lært mere igennem forløbet hvad skulle så have været anderledes?

Næste emne
Industrialiseringen