Introduktion til krop og sundhed
Biologi, 7.klasse

Introduktion til krop og sundhed

Mål og begreber

  • Eleven kan undersøge bevægeapparat, organer og organsystemer ud fra biologisk materiale
  • Eleven har viden om menneskets bevægeapparat, organsystemer og regulering af kroppens indre miljø
  • Eleven har viden om faktorer med betydning for kropsfunktioner, sundhed og kondition
  • Eleven kan med modeller forklare funktionen af og sammenhængen mellem skelet, muskler, sanser og nervesystem
  • Introduktion til emnet
  • Afklaring af forforståelse og eksisterende viden

Hvorfor have et emne om kroppen?

Hvad ved du allerede om kroppen?

  1. Hvad er det der gør at du kan bevæge dig?
  2. Hvilken funktion har blodkredsløbet?
  3. Hvad indeholder vores mad?
  4. Hvorfor spiser du? (Ikke nok at svare fordi jeg er sulten...)
  5. Hvorfor kan vi hver vinter blive syge af influenza, men kan vaccinere mod en sygdom som leverbetændelse?
  6. Hvordan fortæller du din arm at den skal bevæge sig?
  7. Hvad styrer at du ikke altid er barn, men på et tidspunkt bliver voksen?

Gå ind på classroom.google.com → Hold koden står på tavlen.

Musklers opbygning

Muskler og skelet

Muskeltyper

  • Glat muskulatur
    • Blodkarrernes vægge
    • Omkring de indre organer
  • Skeletmuskulatur
    • Tværstribede fibre
    • Fæstet på skelettet
    • Villede bevægelser
  • Hjertemuskulatur
    • Ligner skeletmuskulaturen
    • Ikke kontrolleret af viljen

Skelettet

Human skeleton front en

Knogle

Illu compact spongy bone

Knæet/hængselled

  • Drejeled
    • Albue
  • Glideled
    • Håndroden
  • Kugleled
    • Hofte
  • Hængselled
    • Knæ

Opgaver

  1. Læs s. 76-79
  2. Løs opgaven: Musklerne bevæger kroppen
  3. Læs s. 80-81
  4. Løs opgaven: Knogler i skelettet
  5. Ekstra: Arbejd med opgaven "Kroppens organer" # Udsendelse